El rector de l’UJI destaca la importància de les biblioteques en la nova societat del coneixement Vicent Climent presideix l’assemblea de la comissió sectorial de la CRUE a Santander

06/11/2015 | SCP

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha destacat a la XXIII assemblea de la Xarxa de Biblioteques Universitàries (Rebiun), que s'ha celebrat del 4 al 6 de novembre a Santander, la importància de les biblioteques en la nova societat del coneixement i el seu paper central en l’àmbit universitari. «Abans les biblioteques eren centres neuràlgics de les universitats per la seua capacitat d’emmagatzemar el coneixement i ara ho són com a llocs de gestió i accés a eixe coneixement» ha assenyalat Climent.

En la seua intervenció, el rector de l’UJI ha posat de manifest que les biblioteques universitàries espanyoles han fet una inversió de 125 milions d’euros en fons bibliogràfics que ha disminuït un 15 % per culpa de la crisi i que en un 70% es destina a recursos digitals. A més a més, ha ressaltat el repte de garantir l’accés obert a tota la informació com un dels més importants als quals hauran de fer front  les universitats. Aquest accés s’inclou dins de l’objectiu europeu d’afavorir que el coneixement generat amb fons públics retorne a la societat.

Per últim, Climent ha destacat el patrimoni històric de llibres que conserven les biblioteques universitàries pel que fa a les seues col·leccions  d’incunables i llibres antics, tant de les universitats històriques com dels nous fons de les universitats més joves, com la Universitat Jaume I.

Durant l'assemblea Vicent Climent, com a president de la comissió sectorial de la CRUE, ha presentat l'informe de gestió del comitè executiu de la xarxa, que agrupa biblioteques de 50 universitats públiques, 26 universitats privades i el CSIC, a més de 18 biblioteques associades.

A més, en aquest encontre s’han analitzat i proposat els objectius dels projectes que desenvolupen conjuntament les biblioteques, com són el manteniment del catàleg bibliogràfic col·lectiu, elaborar estàndards de qualitat, o la línia de treball coordinada per la Biblioteca de la Universitat Jaume I sobre biblioteques digitals 2.0 i xarxes socials.

La conferència inaugural d’aquesta assemblea va estar a càrrec d'Ignasi Labastida, un dels majors experts europeus en polítiques d'accés obert a la informació, sota el títol «Els reptes de la recerca en obert per a les universitats».

Rebiun és la sectorial més antiga de la CRUE i compta amb prestigi i projecció internacional dins del seu àmbit de treball per coordinar tot el sistema espanyol de biblioteques.