López Fonseca: «El present i el futur no es poden sustentar en l'oblit» El Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament va presentar el Pla de Pau i Convivència del Govern Basc

21/11/2015 | SCP

•  lopez-fonseca lopez-fonseca

Carlos López Fonseca, Irene Comins i Vicente Martínez Guzmán. | FOTO: Àlex Pérez

El Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament de la Universitat Jaume I, en col·laboració amb l'Associació Espanyola de Recerca per a la Pau, van presentar el passat 12 de novembre el Pla de Pau i Convivència del Govern Basc a la comunitat universitària. La presentació va comptar amb la presència del periodista i escriptor Carlos López Fonseca, que col·labora amb la Secretaria General per a la Pau i la Convivència del Govern Basc, i el professor Vicent Martínez Guzmán, doctor en Filosofia i director honorífic de la Càtedra UNESCO de Filosofia per a la Pau.

En primer lloc, López Fonseca va indicar que el doble objectiu del Pla de Pau és «contribuir a consolidar de manera definitiva i irreversible la pau i promoure la millora de la convivència social i política, danyada per una vivència traumàtica i sostinguda de terrorisme, violència i vulneracions de drets humans». Segons va explicar, per a aconseguir-ho, el pla s'estructura en tres temps: passat, present i futur.

Respecte al passat, va assenyalar que «el present i el futur no es poden sustentar en l'oblit. Cal posar llum sobre la violència i les vulneracions de drets humans per a fer efectius els principis de veritat, memòria, justícia i reparació». En aquest sentit, va ressaltar la importància d'iniciatives com el document Iraiki en el qual es recalca que «la violència no té justificació, ni tan sols com a resposta a la major de les injustícies prèviament patides».

En referència a la gestió del present, va explicar que es treballa per a «aconseguir consensos bàsics entre totes les sensibilitats polítiques basques» perquè el principal problema que intervé en l'àmbit institucional és la desconfiança provocada per «dècades de violència, vulneració de drets humans, divisions i crispació». Per a afrontar aquest problema, el Pla de Pau proposa establir un marc de confiança per a la trobada social, sobre el qual iniciar micro-acords per a construir un futur conjunt.

«El futur passa per promoure una cultura de pau per a prevenir els conflictes destructius, la vulneració de drets humans i fenòmens de violència de qualsevol tipus» va apuntar López Fonseca. Així, va assenyalar que hi ha pendents tres reptes: el desarmament d'ETA, la política penitenciària i una reflexió crítica del passat.

Finalment, el professor Vicent Martínez Guzmán va completar la presentació amb una reflexió acadèmica des de la recerca per a la pau entorn dels conceptes clau de sofriment, perdó i reconciliació.