L’UJI reivindica el paper de les dones en l’enginyeria

13/10/2015 | SCP

La Universitat Jaume I ha iniciat en octubre una nova edició de la campanya «Enginyera, per què no?» amb el cicle de conferències a la Seu de la Ciutat «Dones, ciència i enginyeria», emmarcat en els actes de celebració del 25è aniversari de l’UJI. El cicle, impulsat per l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals amb la col·laboració de la Fundació Isonomia i la Unitat d’Igualtat, va constar de tres xarrades que tenien com a objectiu reivindicar el paper de les dones en l’àmbit científic i tecnològic.

María Villarroya,  professora de l’àrea d’Arquitectura i Tecnologia de Computadors de la Universitat de Saragossa i directora de l’Associació de Dones Científiques i Tècniques, va ser l’encarregada d’obrir el cicle amb un repàs de les fites, èxits i obstacles de les dones en l’àmbit de l’enginyeria.

En primer lloc, va destacar la importància de donar a conèixer referències de dones enginyeres perquè «no falta vocació sinó motivació» va assenyalar. En aquesta línia, Villarroya va explicar que és important parlar de dones en enginyeria perquè «el mercat laboral demanda enginyers i enginyeres i no es pot malgastar el talent». Així, va assenyalar que hi ha molts estudis que evidencien que els equips multidisciplinars que inclouen diversitat i equitat de gènere són els que arriben a resultats més excel·lents en investigació i tecnologia.

A continuació, va posar de relleu que la branca d’enginyeria tan sols compta amb percentatges entorn del 30% de dones i encara més baixos en casos com el d’Informàtica, que ha sofert un notable descens de les dones matriculades en els últims anys. Així, ha explicat que alguns factors que influeixen en el baix percentatge de dones enginyeres són els estereotips, la falta de visibilitat del treball i fites assolides per les dones en aquesta àrea, la breixa salarial o la dificultat d’accés a llocs de treballs de responsabilitat.

Per tal de superar aquests obstacles, Villarroya va destacar la necessitat de posar en marxa iniciatives que donen a conèixer la professió a l’estudiantat, tant de secundària com d’edats primerenques, i a la societat en general perquè sàpiga que «l’enginyeria és per a tots».

El cicle es va completar amb la conferència d’Ana Puy, directora de la Unitat de Dones i Ciència (UMyC), la qual va abordar el paper dels organismes públics en la promoció de les dones en la ciència i la tecnologia, i la xarrada «Científiques i enginyeres en el segle XXI» de María Vallet, investigadora del Grup de Biomaterials Intel·ligents de la Facultat de Farmàcia de la Universitat Complutense de Madrid.