El rector de l’UJI presenta el llibre «Cosmos d’aram» amb poesies de Balma Albalat i fractals d'Antoni Albalat

25/09/2015 | SCP

• Presentació Cosmos d'Aram cosmos-aram Cosmos-Aram-350

D'esquerra a dreta: Vicent Climent, Antoni Albalat i Balma Albalat. | FOTO: A. Pradas

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, va presentar el passat 19 de setembre a la llibreria Argot el llibre Cosmos d’aram, junt als autors de l’obra Balma Albalat, que ha escrit els 40 poemes de la publicació, i Antoni Albalat, que els ha il·lustrat amb 40 imatges fractals. En la presentació també van participar els directors d’El Petit Editor, David Vidal i Salvador Lauder, que han publicat el llibre.

Cal destacar que algunes de les imatges fractals han sigut seleccionades per la Royal Photographic Society per a exposar-les al British Science Festival de Bradford dins del certamen International Images for Science 2015 i, amb posterioritat, es mostraran també al Manchester Science Festival, Edinburgh Science Festival, The Institute of Engineering & Technology i al Cheltenham Science Festival.

El poemari, editat a tot color, s’acompanya d’un pròleg a càrrec del poeta de Manacor, Josep-Lluís Aguiló, i d’una introducció matemàtica al món de les fractals que ha escrit el professor del Departament de Matemàtiques i ex vicerector de la Universitat Jaume I, Vicent Cervera Mateu. Així mateix, el llibre recull fotografies del pintor Nacho Puerto i algunes fractals integren poemes de la pintora Claudia de Vilafamés.

Josep-Lluís Aguiló assenyala al pròleg a propòsit dels poemes: «El que trobaràs aquí, dins de les pàgines del llibre, és un llarg poema dividit en poemes més petits. Un text que és una història del descobriment dels efectes i dels afectes secundaris de viure i de créixer, de viure l’amor i el desamor. La poeta et parlarà de plats bruts, d’ones, del moviment angular de les partícules i del bosó de Higgs però també et farà confidències...».

Per la seua banda, Vicent Cervera escriu de Cosmos d’aram: «En observar les figures d’aquest llibre, a més de la seua bellesa, és indubtable la semblança que tenen amb estructures naturals. No obstant això, totes són producte de les matemàtiques. Han estat dissenyades en un laboratori matemàtic amb l’ajuda d’un ordinador i alguns conceptes matemàtics hàbilment utilitzats, si a això hi afegim els poemes de Balma Albalat, estem davant d’un llibre com mai no s’havia vist en el panorama literari i/o geomètric valencià».

Cosmos d’aram és el primer llibre de Balma Albalat, estudiant de Ciències del Mar a la Universitat d’Alacant i autora del blog «Vidres mínims». Antoni Albalat és tècnic d’informació i assessorament lingüístic del Servei de Llengües i Terminologia de l’UJI. A més és autor d’un llarg llistat de llibres de poesia i realitza exposicions de fotografia, poesia visual i fractals.