La Càtedra d’Innovació Ceràmica de l’UJI celebra el 500 centenari de Santa Teresa de Jesús amb una jornada acadèmica i una exposició

10/09/2015 | SCP

•  catedra-vila-real conferncies-santa-teresa

D'esquerra a dreta: Juan Carda, José Riveiro Espasandín, Pilar Alonso Abad, el Pare Miguel Hernansáiz López i Emilio M. Obiol. | FOTO: Vox UJI

La Càtedra d’Innovació Ceràmica «Ciutat de Vila-real» va celebrar el 10 de setembre la jornada «La ceràmica en temps de Santa Teresa. Anàlisi científica i context cultural» amb motiu de la commemoració del V Centenari del naixement de Santa Teresa de Jesús. L'acte d'inauguració va ser a càrrec del director de la Càtedra de l'UJI, Juan Carda, i el regidor d'Universitats de l'Ajuntament de Vila-real, Emilio M. Obiol.

La jornada es va iniciar amb la conferència «Teresa, una dona per al segle XXI» a càrrec del Pare Miguel Hernansáiz López, prior del Monestir del Desert de les Palmes de Benicàssim. Posteriorment, José Riveiro Espasandín, catedràtic de Llengua i Literatura, va analitzar els tòpics en la poesia de la Santa. Per la seua banda, Pilar Alonso Abad, historiadora de la Universidad de Burgos, va oferir la conferència «La imatge de la Doctora Mística en l’Art espanyol. Models i simbolisme».

Per a concloure els actes commemoratius, Vicent Estall, director del Museu del Taulell Manolo Safont d’Onda, va inaugurar l’exposició «La ceràmica en temps de Santa Teresa» de la qual és comissari. L’exposició, que es pot visitar fins al 15 de novembre al Museu de la Ciutat «Casa de Polo», recull obres ceràmiques del segle XVI, així com altres de finals del segle XV i primera mitat del segle XVII, peces que ofereixen un breu discurs respecte a l’abans i el després de l’època pròpiament de Santa Teresa.

En aquest sentit, Estall explica que «en temps de Santa Teresa de Jesús, és a dir, al llarg del segle XVI, es produeixen canvis fonamentals en el món de la ceràmica espanyola. Els principals fets foren la introducció de la ceràmica policroma i la profusió de la taulelleria d’aresta o conca. Aquests nous procediments tècnics i estilístics estigueren acompanyats del sorgiment de nous centres ceràmics, com Sevilla, i sobretot, Talavera, que inicia una època d’esplendor, i la decadència d’altres, com el valencià (Manises-Paterna)».

La Càtedra d’Innovació Ceràmica «Ciutat de Vila-real», impulsada per la Universitat Jaume I i l’Ajuntament de Vila-real, té com a objectiu promoure el canvi de model econòmic sobre la base del coneixement. Amb aquest fi, la Càtedra treballa en quatre línies estratègiques d'actuació, centrades en el disseny d'activitats formatives en el camp de la ceràmica industrial i l'aproximació al teixit empresarial local i comarcal, la recerca i l'assessorament en matèria de nous materials i tecnologies, la recuperació de la tradició i història ceràmiques, i la divulgació dels estudis i activitats.