L’UJI i la Diputació de Castelló impulsen una Càtedra d’Història i Memòria Democràtica

05/04/2023 | SCP

La Universitat Jaume I i la Diputació de Castelló han presentat la Càtedra d’Història i Memòria Democràtica, que té com a objectiu fomentar la docència, la investigació, la difusió del coneixement i la innovació al voltant de la construcció de memòries col·lectives en relació a la consolidació dels valors democràtics.

L’acte ha comptat amb la presència de la rectora de l’UJI, Eva Alcón; el president de la Diputació, José Martí; el vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo, i el director de la Càtedra, Vicent Sanz.

La rectora Eva Alcón ha assenyalat que la Càtedra obri una nova via de col·laboració amb la Diputació i consolida les relacions institucionals entre les dues entitats. A més, ha subratllat que aquesta Càtedra es configura «com a espai per a promoure una reflexió compartida amb la ciutadania sobre el nostre passat, i també com a punt de divulgació acadèmica i reconeixement social» de la riquesa documental, paisatgística i patrimonial de la província de Castelló en tots els aspectes relacionats amb la memòria democràtica.

Tal com s’ha fet palés a la reunió, aquest objectiu requereix un treball constant i ardu per a la seua articulació i, de fet, la Càtedra aspira a dinamitzar iniciatives de diferent caire col·laborant amb la xarxa d'institucions i associacions que tenen aquest interés comú. En aquest sentit, Vicent Sanz ha afirmat que «la consecució d'una societat fonamentada sobre drets i llibertats ha estat resultat d'un procés de lluita i compromís al llarg de generacions i, per això, recuperar i reflexionar sobre eixe procés es converteix en un aspecte essencial en la configuració d'una consciència democràtica, atenent a la diversitat i pluralitat de memòries».

El conveni de creació de la Càtedra d’Història i Memòria Democràtica es va signar el passat desembre de 2022 a través del qual es realitzen jornades, tasques de documentació i arxiu, publicacions o beques de col·laboració i iniciació a la investigació per a estudiantat de l’UJI, entre d’altres accions.