L’UJI celebra el primer mercat «Rebosta» de productes agroecològics i de proximitat En el marc de l’activitat, la divulgadora Vanesa Bustos ha realitzat un taller de cuina amb receptes de temporada per a fomentar el consum local

28/03/2023 | SCP

La Universitat Jaume I ha celebrat el primer mercat «Rebosta» de productes de proximitat i agroecològics de totes les comarques de Castelló amb l’objectiu de fomentar el consum local i conscient.

La jornada, impulsada pel Vicerectorat d’Infraestructures i Sostenibilitat a través de l'Oficina de Prevenció i Gestió Mediambiental i amb Terrenae com a dinamitzadora i gestora de l’espai, ha tingut lloc a l'Àgora i ha oferit productes com formatges de llet de pastura, pa de massa mare, olis d'agricultura regenerativa, vins i cervesa ecològics i de proximitat per tal d'apropar el camp a les cases de la comunitat universitària.

El mercat també ha comptat amb un taller demostratiu de cuina, dirigit per Vanesa Bustos, cuinera i divulgadora d'una gastronomia de temporada i proximitat, en el qual ha elaborat amb productes del mercat diverses receptes àgils per al dia a dia que s’han pogut degustar al moment. En el taller, Vanesa Bustos ha destacat la importància del producte, el respecte i bon tracte a la matèria primera, posant en valor a creadors, entorn i altres elements que ho fan possible.

Projectes participants

En el mercat han participat diversos projectes alimentaris: Respecte al vi, s’ha pogut conèixer a Mas de Rander, bodega bioclimàtica a la zona de Benlloc-Torreblanca i també a la Bodega Flors, que des de Les Useres busca l’elaboració de vins singulars. També s’ha apropat la cervesa artesana amb Badúm, nascuda a Peníscola, elaborada amb productes naturals. S’ha sumat també la cooperativa La Somniada, artesans de la marca L’Audaç, la primera cervesa agroecològica de Castelló, elaborada a Soneja amb matèria primera de proximitat.

També ha participat La Tosquilla, un projecte que naix en Nules centrat en l’agricultura, especialment les mandarines, per a recuperar varietats oblidades. L’oli l’ha portat Malaerba, productores d'aliment de secà (oli, fruits secs...) a Benlloc, que recuperen bancals oblidats de varietats autòctones, i Cuquello, productor d'oli d'oliveres mil·lenàries. Homo Panis, obrador i despatx de pa de Benicàssim amb una filosofia saludable i de quilòmetre zero, ha proveït de pa, i des d'Eslida, La Caseta d'Espadà, ha portat els seus formatges de pastura. Finalment, ha format part del mercat Mos de Bresca, projecte de Llucena del Cid que naix amb l'objectiu de millorar l'ecosistema alhora que produeixen una mel de qualitat.

Com a comunicadores i dinamitzadores rurals a través de la gastronomia, Terrenae també ha estat present amb un estand, on ha representat alguns dels productors que no han pogut assistir, amb l’objectiu de facilitar informació i obtenir així un model més sostenible de consum a través de la divulgació del sector agrogastronòmic.