Prop de 160 alumnes de secundària assisteixen als tallers de ciència i medi ambient de la Càtedra bp de l'UJI

02/08/2022 | SCP

Què conté l'aire que respirem? Com podem produir hidrogen i quines són les seues aplicacions? Podem veure l'energia infraroja? Aquestes són algunes de les preguntes a les quals han pogut respondre de manera experimental els prop de 160 alumnes d'educació secundària que han passat durant la primera meitat de l'any pels tallers de ciència i medi ambient de la Càtedra bp de Medi Ambient Industrial de la Universitat Jaume I.

En un total de cinc sessions, realitzades en l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) de l'UJI entre gener i juny d'enguany, estudiantat d'entre 12 i 16 anys de diferents centres de la província ha passat pels tallers programats per la Càtedra amb un doble objectiu, fomentar la vocació científica i conscienciar sobre temes mediambientals.

Durant les activitats, l'alumnat ha pogut interactuar amb alguns dels equips o realitzar xicotets exercicis pràctics, i s'ha mostrat a més molt participatiu a l'hora de preguntar i intervenir durant les explicacions.

Tallers amb vocació científica i lligats a l'energia i el medi ambient

Els tallers inclosos en el catàleg de la Càtedra bp fomenten la vocació científica i estan a més estretament lligats amb les ciències ambientals i l'energia.

En particular, les activitats seleccionades en aquesta ocasió han abordat temes d'actualitat com ara la tecnologia de l'hidrogen. En aquest taller, els grups han vist el paper d'aquest vector energètic en comparació amb altres fonts d'energia i han comprovat de manera pràctica com es pot generar d'una forma neta i quines són algunes de les seues aplicacions.

En el taller de termografia, els alumnes han interactuat amb una càmera termogràfica, una forma pràctica d'aprendre sobre els diferents mecanismes de transferència de calor.

Finalment, els tallers de partícules i laboratori mòbil han mostrat els resultats de l'anàlisi de partícules en la indústria mitjançant microscopi electrònic i, d'altra banda, els fonaments de la combustió i com els diferents contaminants derivats d'aquesta afecten la contaminació global o la contaminació local.

Els centres que hi han participat durant aquest primer semestre han sigut l'IES Joan Baptista Porcar (Castelló de la Plana), l'IES Ximen d'Urrea (l'Alcora), el col·legi Puértolas Pardo (l'Alcora), l'IES Honori Garcia (la Vall d'Uixó) i l'IES Matilde Salvador (Castelló de la Plana).

Els tallers tornaran a estar oberts als centres de secundària a partir d'octubre, una vegada s'inicie el nou curs 2022-2023.

Sobre la Càtedra bp de Medi Ambient Industrial

La Càtedra sorgeix per l'interès de bp Espanya i la Universitat Jaume I a proporcionar mecanismes per a facilitar la investigació i la divulgació en l'àmbit del medi ambient industrial, així com acostar el món de l'ensenyament a la realitat de la indústria.

En el seu compromís amb el medi ambient, la Càtedra vol contribuir al benestar amb accions destinades a disseminar el coneixement i a fomentar la consciència ambiental.

Més información: www.catedrabpmedioambiente.uji.es