El PEU celebra la XIV Jornada de Patrimoni amb la inclusió com a fil conductor La jornada es consolida com un espai de trobada per a compartir, reflexionar, aprendre i dissenyar nous projectes patrimonials

16/07/2019 | SCP

El projecte Patrimoni del Programa d'Extensió Universitària (PEU) de l'UJI ha celebrat la catorzena edició de la jornada anual de Patrimoni amb diverses ponències que han comptat amb la inclusió com a principal protagonista. Un any més, l'edifici de la Llotja del Cànem va acollir més de 30 persones entre els grups de Patrimoni, que compten amb l'acompanyament del PEU per als seus projectes, la xarxa tècnica del PEU i la resta del públic assistent.

La vicerectora de Cultura de l'UJI, Carmen Lázaro, i el responsable del projecte Patrimoni del PEU, Ángel Portolés, van ser els encarregats de donar inici a la jornada. Lázaro va destacar el treball en xarxa del projecte i va asseverar que «és una realitat». Al mateix temps, es va referir a la iniciativa com «un projecte únic, que es manté en el temps de forma molt ferma: és sostenible i té projecció». A més a més, la vicerectora va felicitar la Universitat per ser «l'única amb un projecte d'aquestes característiques en tot l'estat espanyol».

La primera de les ponències de la jornada va ser a càrrec de María Cervera, qui va presentar el número XI de la revista Memòria Viva del projecte Patrimoni. A continuació, Rita Redondo i Andrea Moreno van tractar en la seua intervenció l'ús terapèutic dels repertoris materials etnològics en el tractament preventiu, així com en la intervenció cognitiva i emocional de persones majors sanes i amb malaltia d'Alzheimer i altres demències.

Més tard, va aplegar el torn per a alguns dels grups locals de Patrimoni. Des d'Els Valentins, Manel Mas, Alexis Agramunt i Javier Reverte van explicar el projecte «Camins de l'aigua». Es tracta d’un treball d'investigació sobre un antic traçat d'una séquia clandestina que rescata la memòria oral de testimonis que van contribuir a la seua construcció i manteniment.

L'altre projecte que es va presentar és «Valldecrist, Àmbit de Cultures» a càrrec de Sixto Lozano, un treball que recull la recuperació de la Cartoixa de Valldecrist a Altura i la realització d'unes jornades culturals que busquen aconseguir una major implicació de la societat civil en la defensa d'aquest monument.

Com a tancament, es va celebrar la tradicional assemblea de Patrimoni, un moment en el qual totes les persones que formen part del projecte van fer balanç de l'any i en què es van proposar línies de treball per al pròxim any.