Espaitec es converteix en un Digital Innovation Hub europeu

23/07/2019 | SCP

El Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I (Espaitec) ha presentat la seua incorporació a la Digital Innovation Hub Network de la Comissió Europea, en un desdejuni tecnològic dirigit a empreses vinculades al parc en el qual també ha participat SECOT i la Fundació Universitat Jaume I-Empresa de Castelló.

Un Digital Innovation Hub (DIH) és una entitat sense ànim de lucre que facilita l'accés a ajudes de la Comissió Europea per a les empreses, especialment pimes, en el seu procés de transformació digital. A Europa n'hi ha 287, dels quals a Espanya hi ha 47 plenament operatius i en la Comunitat Valenciana cinc, sent Espaitec l'únic DIH a la província de Castelló.

Els DIH exerciran un paper crucial en el Programa Digital Europeu per a estimular l'ús de tecnologies de supercomputació, intel·ligència artificial, ciberseguretat i coneixements digitals avançats per part de totes les organitzacions del sector públic i de la indústria a Europa en diferents sectors d'aplicació com per exemple indústria 4.0, agricultura, robòtica, o administració electrònica.

Formar part de la Digital Innovation Hub Network li suposa a Espaitec integrar-se en la Plataforma d'Especialització Intel·ligent de la Comissió Europea, facilitant així a les empreses vinculades al parc, és a dir, al DIH, l'accés a ajudes europees per a la digitalització dels seus processos, la posada en marxa de projectes experimentals d'innovació sota el nou marc de l'Horizon Europe (nova visió Europea per a 2021-2027) i la digitalització de la indústria europea.

A més, la Comissió Europea té previst invertir 100 milions d'euros anuals durant cinc anys per a potenciar la xarxa entre els diferents DIH europeus amb la finalitat d'ajudar les pimes i empreses de mitjana capitalització a digitalitzar-se.

Les empreses vinculades a Espaitec es podran beneficiar mitjançant un accés preferent a la informació, i suport personalitzat, sobre convocatòries per a desenvolupar els seus projectes tecnològics en l'àmbit de la digitalització de la seua cadena de valor, així com donant valor a la infraestructura tecnològica de les empreses i acceleració de noves empreses, entre molts altres beneficis.

Que Espaitec siga l'únic DIH de la província aporta un benefici intrínsec al teixit empresarial castellonenc, ja que permetrà dotar d'un accés a fons europeus per al disseny, implementació i arrencada de projectes relatius a la digitalització empresarial a través de processos col·laboratius entre la mateixa Universitat Jaume I i el teixit empresarial en les cinc àrees objectiu del Programa de Digitalització Europea: supercomputació, intel·ligència artificial, ciberseguretat i coneixements digitals avançats.

En l'actualitat hi ha diverses convocatòries obertes dins de les àrees especificades com a subvencionables, però s'espera que aquest tipus de convocatòries siga constant al llarg dels pròxims anys.

Alguns dels plans concrets de la UE, i que es començaran a materialitzar pròximament, són la connectivitat entre tots els DIH europeus a través de diversos paquets d'ajuda conformant la denominada Xarxa Paneuropea Hubs Digitals. D'altra banda, es pretén donar suport a experiments de transformació digital altament innovadors en el sector empresarial i dotar d'equipament, programari, eines, recursos humans qualificats i bosses de viatge per a les empreses que vulguen treballar amb uns altres hubs europeus.