Tamara Lapucci: «La robòtica educativa afavoreix el pensament creatiu en els xiquets i xiquetes»

08/05/2019 | SCP

La investigadora i gerent de l’àrea Test de Clementoni, Tamara Lapucci, ha assegurat que «la robòtica educativa propicia el pensament creatiu en els xiquets i les xiquetes» perquè «el joc és una eina educativa que els ajuda a créixer». Lapucci ha impartit la primera conferència de les II Jornades d’Innovació amb Robòtica Educativa celebrades a la Facultat de Ciències Humanes i Socials de la Universitat Jaume I de Castelló.

Lapucci ha explicat que encara que Clementoni és una empresa joguetera, compta amb un departament d’investigació avançada que procura combinar les teories més modernes de l’educació amb les tecnologies d'avantguarda, i per aquest motiu ofereixen una línia de productes (Doc i Mind) per familiaritzar-se amb el coding i la robòtica educativa.

«La robòtica educativa –ha comentat Lapucci–  és un antídot contra la desmotivació, l’avorriment, el desinterès i també l’exclusió, perquè funciona també amb els infants amb necessitats especials i els que tenen altes capacitats». La seua experiència en les aules dels centres educatius italians li ha permés observar que la interacció amb el robot crea «situacions lúdiques i divertides perquè els membres del grup es puguen conèixer, col·laborar i compartir».

Lapucci ha recomanat el professorat que abans de jugar amb els robots practiquen amb els xiquets i les xiquetes les activitats que es realitzaran, i ha destacat que la seua inclusió en l’aula pot ajudar a disminuir la bretxa de gènere en les titulacions vinculades amb la ciència, la tecnologia, l'enginyeria, l'art i les matemàtiques (STEAM). A més a més, també ha mencionat que participen en un programa educatiu contra l'assetjament  en les escoles anomenat «Robòtica contra el bullying».

Durant la inauguració, la vicerectora d’Estudis i Docència, Isabel García Izquierdo, ha destacat la importància del projecte d’innovació educativa que propicia aquestes jornades i que ha permès augmentar les competències digitals dels futurs i les futures mestres «perquè després les transmeten al seu alumnat i afavorisquen també l’interès de les dones per les titulacions STEAM».

La vicedegana d'Infraestructures i Planificació Estratègica de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Esther Monzó, ha indicat que la robòtica educativa «permet vincular la tecnologia amb els valors que es necessiten i donar eines que afavoreixen la participació i l’assumpció de responsabilitats, perquè cadascú sàpiga com afrontar els problemes».

Per últim, l’organitzador de l’esdeveniment, el professor Julio Pacheco, ha explicat que les jornades han estat precedides pel treball desenvolupat amb l’alumnat de Mestre/a d’Infantil i Primària dins del Grup d'Innovació (GIE) en Robòtica Educativa i Pensament Computacional de la Universitat Jaume I, en el qual també s’ha creat una web (mentorizacionrobots.uji.es) on es poden trobar aplicacions i eines vinculades amb aquesta temàtica.

Aquesta jornada ha tingut com a objectiu principal l’intercanvi d’experiències entre els i les mestres d’educació infantil i primària i el professorat de secundària, així com l’estudiantat i professorat universitari interessat en l’ús de la robòtica educativa per a l’aprenentatge, el desenvolupament del pensament computacional i la competència digital.