07/03/2019 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, i la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals, Carmen Lázaro, han presentat el nou Model Cultural de la universitat que es desenvoluparà sota la marca UJI-encultura.

Eva Alcón ha explicat que «quan parlem d'universitat, parlem de la formació de les persones, de la generació de coneixement, de la innovació i de la transferència. Però tan important com aquestes funcions, ho és la projecció social i cultural». «Per això –ha afegit–, un dels nostres principals objectius és que l'UJI es configure com a un potent agent cultural, fent visibles i atractives, per a tota la comunitat universitària i per a la societat en general, les iniciatives culturals pròpies».

La rectora ha indicat que aquest nou model té quatre principals objectius: millorar de manera sostenible, i des d'una perspectiva pública, la gestió dels espais culturals, tant propis com compartits; promoure activitats culturals adreçades a les demandes de la comunitat universitària, incloent-hi, de manera específica, al nostre estudiantat; potenciar activitats conjuntes amb agents culturals i altres institucions públiques i privades, per tal de configurar una agenda cultural compartida; i impulsar vies de comunicació de doble direcció per al disseny col·laboratiu d'accions amb professorat, personal d'administració i serveis i l'estudiantat.

Eva Alcón ha destacat, com a principal novetat, que UJI-encultura inclou una convocatòria de projectes culturals per tal de promocionar i difondre les activitats dels membres de la comunitat universitària. Però també incorpora totes aquelles accions i programes que s'han consolidat al llarg del temps com a definitoris d'una cultura de qualitat, i que l'UJI ve oferint des de fa anys en col·laboració amb altres agents, «perquè s'ha treballat molt i molt bé». La rectora també ha volgut emfatitzar que aquest nou model preval la relació de la universitat amb els destinataris de totes i cadascuna de les activitats que s'ofereixen. «El model no parteix d'uns receptors de l'activitat cultural com a persones passives, sinó que volem implicar-les en el mateix procés cultural, seguint les línies bàsiques del sentit de l'extensió universitària».

Per la seua banda, Carmen Lázaro ha detallat els objectius específics d'UJI-encultura: integrar la cultura com a valor i com a referent en la vida universitària, millorar la comunicació del programa cultural, integrar el fet cultural com un dels eixos principals de desenvolupament local i estimular la formació i la creació cultural en tots els àmbits i afavorir-ne la promoció i la projecció.

La vicerectora ha destacat que aquest nou model es desenvoluparà en quatre escenaris: el campus (amb tots els membres de la comunitat universitària: estudiantat, personal docent i investigador (PDI), personal d'administració i serveis (PAS) i estudiantat egressat, PAS i PDI jubilat incorporat a través del programa Alumni-SAUJI); l'àrea metropolitana (integrada per Castelló de la Plana, Vila-real, Benicàssim, Almassora, Borriol i Onda); les comarques de Castelló, diferenciant la zona urbana i de la rural, i la resta d'universitats i institucions espanyoles i internacionals.

Després de fer un repàs dels principals programes que s'englobaran en aquest model: formació, estudia't, treball en xarxa, escena, cine, fotografia, música, i el Programa d'Extensió Universitària (PEU), Lázaro ha destacat la principal novetat d'aquest projecte: UJI-encultura projectes, una iniciativa que pretén obrir el model cultural UJI a les propostes de la comunitat universitària mitjançant dues convocatòries. En primer lloc, la convocatòria de projectes culturals per a promoció i comunicació de la cultura adreçats al PDI i al PAS, atorgant prioritat als projectes que inclouen també accions i o activitats amb l'estudiantat. I en segon lloc, la convocatòria de propostes expositives artístiques, destinada a ordenar, organitzar i avaluar la recepció de propostes expositives per part de la comunitat universitària i dels agents culturals del nostre entorn.

Per a finalitzar, Alcón i Lázaro han volgut agrair el treball del personal del Servei d'Activitats Socioculturals, del vicerectorat de Cultura i Relacions Institucionals, del Servei de Comunicació i de la Comissió de Cultura, que es va constituir la setmana passada.

Imatges

UJI-encultura