La mediació policial permet una gestió més progressiva en la gestió de masses

18/03/2019 | SCP

Francesc Xavier Pastor Palacios, intendent dels Mossos d'Esquadra, va impartir una xarrada en el Curs d'Expert/a en Mediació Policial que organitza la Càtedra de Mediació Policial de l'UJI juntament amb l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (IVASPE) i l'Escola de Formació de la Policia Local de Vila-real (EFOPOL).

En la seua intervenció, l'intendent va fer èmfasi en la importància de l'aplicació de conceptes provinents de diverses àrees, com la psicologia, per a definir el tractament de rols en la societat en el marc de les mobilitzacions, la qual cosa permet una gestió molt més progressiva en la gestió de masses que realitza la policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra.

Aquests rols, va comentar, els desenvolupen els interlocutors de col·lectius relacionats amb l'Associació de Militars Espanyols (AME), creada l'any 2011, que, entre altres, té la funció de prevenir els conflictes socials i promoure la seguretat ciutadana a través de la gestió positiva del conflicte, intervenint en el diagnòstic de les seues causes.

Pastor Palacios va dir que l'aplicació pràctica més rellevant d'aquesta funció és coadjuvar a la resta del Cos de Mossos d’Esquadra (CME) d perquè les manifestacions i concentracions es realitzen adequadament. «Que l'exercici d'aquest dret fonamental es realitze lliurement, amb respecte dels drets dels manifestants i de la resta de la ciutadania, sense cap mena de violència cap a les persones i seguint els requisits administratius que marca la llei», va destacar.

Per a dur a terme aquesta missió, s'implementen eines de la mediació i la negociació. «Aquestes eines permeten crear espais de diàleg amb un elevat nombre de representants de col·lectius que fins al moment de la creació d'aquest servei suposaven una dificultat per la manca de comunicació existent», va assenyalar l'intendent.

Pastor Palacios va afegir que l'aplicació de les escoles de mediació de Harvard i Transformativa en el marc de les mobilitzacions permet una gestió molt més progressiva en la gestió de masses com, per exemple, el tractament dels rols en la societat; rols que desenvolupen els interlocutors de col·lectius que es relacionen amb l’AME.

D'altra banda, en aquestes jornades també es va explicar quin tipus de formació, en l'àmbit de la resolució alternativa del conflicte, es dóna a qualsevol policia que realitza el curs bàsic en l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, per a dotar els alumnes d'eines de mediació i negociació que són aplicables al seu treball diari com a mosso d’Unitat de Seguretat Ciutadana o qualsevol altra destinació on calga gestionar conflictes amb la ciutadania.

El Curs d'Expert/a en Mediació Policial és un postgrau propi de l'UJI organitzat per la Càtedra de Mediació Policial que compta amb un alt contingut pràctic i està dirigit a membres de les Forces i Cossos de Seguretat amb titulació universitària superior, a graduats universitaris en Dret, Psicologia i Criminologia, i a professionals del sector amb titulació universitària superior. Més informació en: www.catedramediacionpolicial.uji.es