Bertjan Verbeek: «El populisme no és un fenomen temporal i no és probable que desaparega»

25/04/2019 | SCP

• Bertjan Verbeek democracia-hoy Democraciaavui

Foto: Manuel Casañ

Bertjan Verbeek, catedràtic de la Radboud University d'Holanda, ha oferit a la Universitat Jaume I una conferència sobre els mites entorn del populisme dins del cicle de conferències «La democràcia avui: repensar la política en temps turbulents» en la qual ha assenyalat que el populisme no és una cosa nova, ha analitzat la controvèrsia que genera la seua definició i ha nomenat alguns dels aspectes positius que pot presentar sota certes circumstàncies. En qualsevol cas, el catedràtic ha afirmat que «el populisme no és un fenomen temporal i no és probable que desaparega».

En la seua intervenció, Verbeek ha explicat que la literatura i el debat públic sobre el populisme ha augmentat significativament en els últims anys i ha aportat algunes dades sobre l'increment de publicacions acadèmiques que tracten sobre aquest tema.

A continuació, ha analitzat quatre mites del populisme i ha posat exemples de cadascun en relació amb l'evolució i situació política d'Holanda. En primer lloc, ha desmentit el mite que el populisme és una cosa nova ja que, tal com ha mostrat el catedràtic, ha existit en temps anteriors a Llatinoamèrica, França o els països nòrdics.

Bertjan Verbeek també ha analitzat les diferents aproximacions a la definició del terme, relacionades amb l'oportunisme polític, l'estratègia política o el seu caràcter anti-mainstream. No obstant això, ha assenyalat que la concepció del populisme com a ideologia centrada sobre mínims (thin-centered) seria una de les més encertades, ja que comprèn, d'una banda, la idea de «gent pura» contra «elit corrupta» i d’altra, el fet que pren préstecs d'altres ideologies, per la qual cosa no és exclusivament de dretes.

Com a tercer mite, que afirma que el populisme és perillós, el catedràtic ha apuntat que «sota certes circumstàncies pot tenir alguns aspectes positius», com el fet que pot alterar els sistemes polítics dominats pels mateixos partits durant molt de temps, nomenant com a exemple Itàlia. En aquest sentit, també ha afegit que el populisme pot donar veu a grups no representats i mobilitzar a certs votants i pot millorar la resposta política dels partits majoritaris.

Finalment, ha abordat el mite que el populisme és incapaç de governar i ha mostrat com a Europa els partits populistes formen també part del govern.

Conferència al Servidor de Vídeo UJI i YouTube