María José Viñals: «El compromís social és la millor eina de conservació i protecció dels aiguamolls»

19/02/2019 | SCP

María José Viñals, catedràtica de la Universitat Politècnica de València i directora del Centre Espanyol d'Aiguamolls creat per la Fundació Biodiversitat de 2009 a 2011, ha assegurat que «el compromís social és la millor eina de conservació i protecció dels aiguamolls». Viñals ha impartit una de les sessions del cicle «Dijous de seminari» organitzat per la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I.

El seminari s'ha centrat en la dimensió social dels aiguamolls destacant que el gaudi de la naturalesa és un dret constitucional i com una ciutadania conscienciada és fonamental per a conservar aquests ecosistemes. Per això, la catedràtica ha assegurat que «si no tens el suport social, les decisions que prengues fracassaran. No obstant això, si les propostes arriben de la societat, hi ha moltes més possibilitats que es duguen a terme. Per a això, cal informar la gent i donar-los elements d'anàlisi perquè ho aprecien i ho vulguen protegir».

Viñals també ha assenyalat la importància de la conscienciació de l'Administració Pública i d'aquelles persones que prenen les decisions perquè «d'aquestes persones i de les lleis que afavorisquen depenen en molts casos la conservació d'aquests espais». A més, ha destacat el valor mediambiental dels aiguamolls de la Comunitat Valenciana, ja que són els únics d'aigua dolça en l'arc mediterrani, per la qual cosa es tracta d'un magatzem d'aigua dolça.

Durant la seua ponència, María José Viñals ha fet un recorregut històric de la concepció dels aiguamolls, analitzant les diferents iniciatives i normatives al llarg de les últimes dècades. En aquest sentit ha explicat la convenció RAMSAR, activa des de 1971 en tractar-se d'un dels primers tractats internacionals de medi ambient existents. Aquesta convenció, a la qual la catedràtica ha assistit en els últims anys, té com a finalitat la conservació i l'ús racional dels aiguamolls mitjançant accions locals i nacionals com a contribució a l'assoliment d'un desenvolupament sostenible a tot el món.

Aquest seminari, realitzat en l'àmbit de les iniciatives pel dia Mundial dels Aiguamolls, s'engloba en les activitats de formació que organitza la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de la Universitat Jaume I i ha comptat amb la participació de personal investigador, empresarial i de l'Administració Pública, així com professionals i estudiantat relacionat amb l'àmbit de la gestió de l'aigua.

Més informació: www.catedradelagua.es

Imatges del seminari