La Universitat Jaume I i les Corts Valencianes aborden en un curs la importància del diàleg en el discurs polític

05/02/2019 | SCP

En el marc del conveni de col·laboració signat entre la Universitat Jaume I i les Corts Valencianes, s'ha celebrat al Palau de les Corts el curs «Estudis sobre el discurs polític. Discurs polític, diàleg i emocions», dirigit a la comunitat universitària i als professionals de diferents sectors, especialment l'acadèmic, l'educatiu i el dels mitjans de comunicació.

En la inauguració del curs, la rectora ha agraït a les Corts Valencianes i, en especial al seu president, Enric Morera, per acollir i donar suport a aquest curs. «És molt necessari que les universitats puguem portar la nostra investigació més enllà dels nostres campus i aplicar-la als objectes i subjectes reals. I és també molt necessari que les Corts, com a màxima expressió de la sobirania del poble valencià, s'òbriguen a la societat i puguen adaptar el seu discurs a les necessitats reals dels ciutadans i ciutadanes, al llenguatge de la gent. Estem, per tant, davant d’un curs que dóna resposta a una necessitat social i que, sens dubte, ens aportarà elements per valorar la importància del discurs en la política».

Eva Alcón ha explicat que «vivim temps convulsos, amb una agitació política i mediàtica, un soroll generalitzat, que a voltes distorsiona la realitat, i posa en perill la nostra convivència i fins i tot la nostra democràcia». En aquest sentit, ha alertat de com el discurs polític pot utilitzar-se per a manipular la societat i de l'apogeu dels populismes, i ha defensat «la necessitat de fer un bon ús de la llengua, una eina més poderosa del que pensem», i que «entre totes i tots afavorim un diàleg més real, un debat amb major profunditat i, en definitiva, un discurs polític que es conforme d'acord amb la discussió sincera i a la recerca d'un futur millor per a totes i per a tots».

Sota la direcció de Vicent Salvador (UJI) i Daniel P. Grau (Corts Valencianes/UJI), el curs ha començat amb la conferència inaugural «Discurs polític i emocions» que ha impartit Sebastià Serrano, catedràtic de la Universitat de Barcelona i doctor honoris causa per la Universitat Jaume I. A continuació ha tingut lloc la conferència «Lenguaje y política: entre la corrección y la desinhibición», de la doctora Beatriz Gallardo, de la Universitat de València. El matí ha conclòs amb una visita guiada a les Corts i el curs ha continuat a la vesprada amb la conferència «Literatura, identitats, ideologia: Miguel Hernández i Vicent Andrés Estellés» de Vicent Salvador, i una taula redona «Discurs polític, conflicte i emocions» amb representants dels grups parlamentaris en les Corts Valencianes moderada per Guillermo López, de la Universitat de València.

El conveni de col·laboració entre totes dues institucions té una durada de quatre anys i el seu objectiu és l'organització de jornades, congressos, fòrums, i tota classe d'activitats que resulten d'interès per a totes dues parts i que vagen dirigits a l'alumnat i al professorat de la universitat, en particular, o a la societat valenciana, en general.