L'UJI presenta la nova Càtedra BP de Medi Ambient Industrial En la jornada s'ha presentat un informe sobre la qualitat de l’aire en els municipis propers al polígon «El Serrallo»

08/01/2019 | SCP

La Universitat Jaume I, en col·laboració amb la Fundació per a l'Eficiència Energètica i el Medi Ambient de la Comunitat Valenciana i la Fundació Universitat Jaume I-Empresa, ha celebrat una jornada dedicada a la qualitat de l’aire en la qual s’ha presentat la Càtedra BP de Medi Ambient Industrial de l’UJI.

El vicerector d’Investigació i Transferència de l’UJI, Jesús Lancis; el sotsdirector general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, José Vicente Miró, i la directora general de Biodiversitat i Qualitat Ambiental del Ministeri per a la Transició Ecològica, Irene Olivares, han sigut els encarregats d’inaugurar la jornada. Lancis ha assenyalat que «un dels reptes mediambientals més importants és conjuminar desenvolupament econòmic i qualitat de vida, determinada per la qualitat mediambiental, per la qual cosa és necessari tindre espais com aquest, en els quals poder compartir coneixements, anàlisi i reflexió».

A continuació, Ana Gozalbo, del Departament d’Enginyeria Química de l’UJI, i Javier García, director de Salut, Seguretat i Medi Ambient de BP Oil España, han presentat la nova Càtedra BP de Medi ambient Industrial de l’UJI. Gozalbo ha explicat que l’objectiu és fomentar l’intercanvi de coneixement aplicat al medi ambient industrial a través d’activitats docents, com són visites, cursos o els treballs de fi de grau sobre aquest tema; activitats de difusió, amb jornades, seminaris i trobades amb experts, i activitats d’investigació, amb treballs de fi de màster o tesis doctorals que aporten solucions en aquest àmbit. Així, ha fet una crida tant al professorat i els investigadors de l’UJI com a la indústria per col·laborar en les activitats de la càtedra i contribuir així al desenvolupament del coneixement en aquesta àrea.

Per la seua part, Javier García, ha assenyalat el fort compromís de la refineria amb la societat i el medi ambient. En aquesta línia, ha destacat els més de 200 milions d’euros d’inversió per a la millora mediambiental i la col·laboració que ha mantingut amb l’UJI des dels seus inicis per la importància que té la integració entre universitat i indústria per a desenvolupar i promoure el coneixement.

Ana Belén Vicente, del departament de Ciències Agràries i del Medi Natural de l’UJI, ha presentat un informe d’avaluació de la qualitat de l’aire en els municipis propers al polígon «El Serrallo» que sorgeix del conveni entre l’UJI i BP i que té com a objectiu resoldre els dubtes de la ciutadania sobre aquesta qüestió amb un document de caràcter divulgatiu. Entre les conclusions, es destaca que es compleixen els límits establerts en la legislació dels diferents contaminants en totes les estacions de control a excepció del valor d’ozó (AOT40) per a la protecció de la vegetació a l’estació de Borriana en 2013 i 2015, un valor que no influeix en la salut pública.

Així mateix, Ana Belén Vicente ha assenyalat que l’informe revela un lleuger augment dels valors dels contaminants SO2, NO2 i Benzopirè i un lleuger descens de PM10, PM2.5, Arsènic, Cadmi, Níquel, Plom i Benzè, mentre que romanen constants els valors de CO i ozó.

Pel que fa als òxids de sofre, òxids de nitrogen, el monòxid de carbó i els hidrocarburs s’assenyala en l’informe que provenen de la combustió de combustibles fòssils  en processos industrials, trànsit i, en menor mesura, de calefaccions domèstiques. Així mateix, també es constata que els nivells de concentració dels diferents contaminants varien de forma diferent al llarg de període estudiat pel canvi en els processos productius, la qual cosa indica que les activitats antropogèniques condicionen en gran mesura la qualitat de l’aire i, per tant, el seu nivell de desenvolupament marcarà la contaminació atmosfèrica de la zona.

Per la seua part, Celia Casagrande, cap de Qualitat i Medi Ambient de BP Oil España, ha fet un repàs de la política ambiental de BP. Així, ha destacat tres grans àrees: la minimització de l’ús de recursos, amb línies de treball sobre biocombustibles, la utilització del gas residual o la reutilització de l’aigua per a refrigeració; accions relacionades amb el procés productiu, com són l’eficiència energètica, el control d’emissions, o el tractament d’aigües residuals, i accions relacionades amb el producte final, amb el desenvolupament de combustibles més eficients que redueixen l’emissió dels vehicles.

Per a tancar la jornada, s’han mostrat els resultats obtinguts en el projecte LIFE AIRUSE, per part de Xavier Querol, investigador del CSIC i coordinador del projecte, i Eliseo Monfort, investigador de l’UJI, en el qual es detallen les mesures proposades i els avanços existents en matèria de millora de la qualitat de l'aire que s'han adaptat i dissenyat per a les condicions ambientals de les regions del sud d'Europa.