Alumnat del Grau d'Educació Infantil i de l'Associació Síndrome de Down participa en activitats inclusives

15/10/2018 | SCP

L'alumnat dels grups d'habilitats socials de l'Associació Síndrome de Down de Castelló ha participat en una activitat conjunta amb l'estudiantat de quart curs del Grau de Mestre/a d'Educació Infantil de la Universitat Jaume I de Castelló, dins dels seminaris de l'assignatura «Trastorns del Desenvolupament (de 0 a 6 anys)», impartida pel professor Javier Julve Soler.

L'activitat té un doble objectiu. D'una banda, la creació d'un espai d'intercanvi d'experiències vitals entre l'alumnat d'ambdues entitats que permeta reflexionar conjuntament sobre aquells aspectes que obstaculitzen la inclusió de totes les persones en l'àmbit educatiu, laboral i social; i d'altra banda, afavorir la inclusió i visibilitat de persones amb necessitats educatives especials en el marc de la universitat, més concretament, d'aquelles amb discapacitat intel·lectual.

Mitjançant un treball cooperatiu, els estudiants d'ambdues entitats han reflexionat sobre les seues experiències vitals, pors, expectatives i projectes futurs. Finalment, cada grup ha exposat les seues conclusions usant, per a això, el material gràfic elaborat per ells mateixos durant la sessió. Els materials seran posteriorment exposats al vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat.

El seminari ha inclòs una xarrada impartida per Noelia Comins, tècnica del Gabinet Psicopedagògic de l'Associació Síndrome de Down, sobre «Estratègies d'intervenció educativa amb alumnat amb síndrome de Down en Educació Infantil» on ha abordat la importància de l'educació inclusiva i l'aplicació de les tècniques per oferir una resposta adequada a les necessitats que plantegen els alumnes.

Per completar la formació al voltant de l'àmbit de la discapacitat intel·lectual, al llarg de les pròximes setmanes, l'alumnat del Grau de Mestre/a d'Educació Infantil podrà conèixer de prop el treball que es realitza al Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Primerenca (CDIAT) de la Fundació Síndrome de Down de Castelló a través de diversos tallers formatius que es realitzaran en els seminaris de l'assignatura.

El professor Javier Julve ha assegurat que aquestes activitats permeten que «l'alumnat del Grau de Mestre d'Infantil conega de primera mà la realitat de xiquets i joves amb síndrome de Down i altres tipus de discapacitat intel·lectual, reflexionant sobre la importància de la figura dels mestres per al seu posterior desenvolupament social i la seua inclusió en la societat en general».

Projecte «Inclúyeme»

Durant els mesos de novembre i desembre es realitzarà la segona edició del taller «Inclúyeme», en el qual participen de manera voluntària 12 alumnes de l'assignatura MI1026 «Trastorns del Desenvolupament (de 0 a 6 anys)» i sis participants dels tallers de formació contínua del Gabinet Psicopedagògic de l'Associació Síndrome de Down Castelló.

El projecte, fruit de la col·laboració que es manté des de fa més de sis anys entre l'Associació Síndrome de Down i la Universitat Jaume I, té l'objectiu d'augmentar el nombre de pràctiques inclusives reals en el marc de la universitat i pretén crear un espai de reflexió i treball cooperatiu en què, de forma inclusiva, s'elaboren materials divulgatius sobre temes d'interès per al grup.