Les dones representen el 54% de l’alumnat de les universitats públiques valencianes i el 56% de l’equip docent i investigador més jove Les alumnes superen en nombre als alumnes de màster i de grau, però hi ha paritat en l’estudiantat de doctorat

29/03/2018 | SCP

Les universitats públiques valencianes estan formant 125.236 persones durant aquest curs 2017/2018. Del total de l’alumnat, 67.697 són dones, és a dir, el 54%. Les dones superen els homes tant en les titulacions de màster com en les de grau, amb un percentatge sobre el total del 55% i el 53%, respectivament. No obstant això, l’alumnat de doctorat és paritari, amb 4.254 homes i 4.255 dones.

La presència majoritària de les dones també s’observa en el personal d’administració i serveis, amb un 59,5% de treballadores. En el cas de l’àrea docent i investigadora encara no s’ha aconseguit la paritat entre els professors i professores de les universitats valencianes, ja que les dones representen el 40% del total, davant del 60% d’homes.

Tanmateix, l’evolució dels últims anys de l’equip docent sí que mostra una aproximació a la igualtat, si s’analitzen les franges d’edat a partir de dades del Sistema Integrat d’Informació Universitària (SIIU) del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport. Mentre que les professores majors de 60 suposen poc més del 24% del total del personal docent que supera aqueixa edat, les professores entre 30 i 35 i entre 35 i 40 anys representen ja el 56% i el 50%, respectivament, del professorat d’aqueixes franges d’edat. Aquestes dades demostren la incorporació progressiva de la dona i l’evolució generacional cap a una universitat més igualitària també en l’àmbit del professorat.

La plataforma SIUVP (Sistema d’Informació de les Universitats Valencianes Públiques), que recopila informació sobre les universitats públiques valencianes, ha incorporat en l’última actualització les dades referides al nombre de persones que formen part de la comunitat educativa universitària desagregades per gènere. És a dir, s’ofereix el mapa il·lustratiu del sistema universitari valencià 2017/2018 distingint el nombre d’homes i dones en relació amb l’estudiantat, l’equip docent i investigador i el personal administratiu.

A més, la web ha actualitzat 11 indicadors en les àrees que ofereixen dades sobre internacionalització, recursos humans i recerca i transferència (patents i bibliometria). La informació arreplegada en la base de dades del SIUVP, resultat del treball conjunt de les universitats públiques valencianes i l’Institut Valencià de Recerques Econòmiques (IVIE), abasta des dels aspectes més purament acadèmics, com són l’oferta i la demanda docents, fins a les dades econòmiques més concretes sobre els recursos i resultats de l’activitat de cada universitat.

Aquesta plataforma agrupa les cinc universitats públiques valencianes: Universitat d’Alacant, Universitat Jaume I de Castelló, Universitat Miguel Hernández d’Elx, Universitat Politècnica de València i Universitat de València.

Tots els indicadors es poden consultar en www.siuvp.es