Castelló inaugura la primera fase de la Facultat de Ciències de la Salut El rector de l'UJI afirma que «Castelló es mereix tenir una Facultat de Salut sencera»

21/02/2018 | SCP

•  inauguracio-FCS _MG_8669_in

FOTO: Damián LLorens

El rector de la Universitat Jaume I de Castelló, Vicent Climent, i el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, han inaugurat les obres de construcció de la primera fase de la Facultat de Ciències de la Salut (FCS) de la universitat castellonenca. Aquesta fase, que està integrada per tres dels cinc mòduls que constituiran aquest centre, té una superfície construïda de més de 12.000 metres quadrats i ha suposat una inversió de més de 21,2 milions d'euros.

El rector ha anunciat que el trasllat dels graus de Medicina i Infermeria a aquest edifici es farà aviat, de forma que totes les activitats del curs 2018-2019 ja s'impartiran en les noves instal·lacions. Climent ha mostrat la seua satisfacció per aquesta inauguració, «ja que no ha sigut un camí fàcil, hem viscut una època de crisi molt dura», i ha volgut agrair el treball de tot l'equip de la universitat, el suport de tota la ciutadania i les institucions de Castelló i el compromís de la Generalitat Valenciana amb aquest projecte.

En la seua intervenció, el rector de l'UJI també ha recordat que aquest projecte es va iniciar en 2009, quan es van aprovar els plans d'estudis dels graus de Medicina i Infermeria. En 2010 es va iniciar l'adequació de l'ampliació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, una actuació de 6,5 milions d'euros que va permetre engegar els nous graus en el curs 2011-2012. En 2012 va començar la construcció de la nova facultat amb la fase 0, l'edificació del Servei d'Experimentació Animal, que va suposar una inversió de més de 2 milions d'euros; en 2013 es va licitar el primer mòdul de la primera fase, que va finalitzar en 2015, i aqueix mateix any van començar les obres del segon i tercer mòdul que s’han inaugurat avui.

Quant a la segona fase de la FCS, que necessita una inversió de 13 milions d'euros, Climent ha explicat que «ens hauria agradat licitar la fase 2 enguany perquè no hi haguera una aturada en el projecte» i ha recordat que la demanda de l'UJI se centra en la necessitat de revisar el finançament de les universitats per a aconseguir un servei públic de qualitat. «Castelló es mereix tenir una Facultat de Salut sencera perquè això beneficiarà tot el sistema sanitari de la província i de la Comunitat» ha afirmat.

Per la seua banda, el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, ha mostrat la seua satisfacció per la inauguració de la nova facultat i ha recordat que l'UJI és un emblema de l'autogovern, ja que la seua creació es va aprovar en les Corts Valencianes fa 27 anys. Pel que fa a Ciències de la Salut, Puig ha garantit el desenvolupament d'aquesta facultat i ha explicat que en la reunió que se celebra aquest cap de setmana a Morella s'estudiarà un marc estable de finançament per a les universitats. En aquest sentit, el president ha indicat que «tot això està condicionat pel canvi de model del finançament, ja que quan parlem d'un finançament just estem parlant de les universitats, de l'educació primària, de la salut de les persones, de la protecció de les persones, de l'ocupació, etcètera».

Fases de construcció de la FCS

La fase 1 de la Facultat de Ciències de la Salut està formada per tres edificis corresponents a investigació, serveis comuns i docència. Els tres mòduls estan integrats i units per uns patis interiors i tenen una superfície construïda de més de 12.000 m², dels més de 22.000 que implica tot el projecte de la Facultat, amb els cinc mòduls previstos.

Tots els edificis s'han dissenyat d'acord amb normes mediambientals que cerquen l'eficiència energètica, amb un estalvi important en la producció de calor a l'hivern i fred a l'estiu. De fet, l'edifici té una certificació de quatre fulles verdes de Green Building Council d'Espanya.

El primer mòdul –que es va inaugurar en 2015– és l'edifici de laboratoris i investigació. El segon mòdul concentra els serveis centrals, serveis comuns, administratius i departamentals, i s’hi situen els serveis de cafeteria, reprografia i consergeria, una zona polivalent, el sala d'actes, les sales d'estudi, la sala de graus, la sala de juntes, la zona de deganat i diversos despatxos. Finalment, en el tercer mòdul se situen les aules docents, laboratoris i tres sales de simulació que recreen una habitació d'hospital, un quiròfan i una habitació de la Unitat de Cures Intensives (UCI).

La fase 2, que tindrà una superfície de 8.000 m², té un pressupost de 13 milions d'euros i implicarà  la construcció de dos edificis més: un quart mòdul per a aules docents i un cinquè mòdul de despatxos, laboratoris i recerca.

Imatges

Vídeo de presentació