La catedràtica Teresa Susinos advoca per adoptar una perspectiva participativa en la recerca

22/01/2018 | SCP

• Teresa Susinos doctorat-educacio teresa_susinos

Foto: Àlex Pérez

Teresa Susinos, catedràtica de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Cantàbria, ha instat a l’estudiantat del programa de doctorat en Educació de la Universitat Jaume I a realitzar les seues recerques des d'una perspectiva més participativa en la conferència «Mobilització i comunicació del coneixement en els processos de recerca educativa».

La catedràtica ha assenyalat la importància de la transferència, difusió, impacte i rendició de comptes de les recerques, així com de connectar-les amb els diferents grups d'interès. En aquest sentit, ha distingit dos paradigmes: la transferència i la mobilització.

Segons ha explicat Susinos, en el paradigma de la transferència, el que més s'adopta habitualment, el coneixement es produeix en un lloc diferent del que s'utilitza, per la qual cosa resulta necessari traduir o cercar formes assequibles per a comunicar-ho a la societat. A més, en aquest model la difusió es realitza al final de projecte. D'altra banda, en el paradigma de la mobilització «no investiguem sobre alguna cosa o algú sinó "amb algú". El saber i el coneixement ha d'estar lligat a les necessitats de la gent, pel que s'adopta una perspectiva participativa en la qual es fusionen sabers de diferent naturalesa». En aquest sentit, ha assenyalat que l'objectiu és co-construir el coneixement i la transferència es produeix durant tot el procés de recerca a través del diàleg i l'intercanvi.

Així, algunes metodologies del paradigma de la transferència serien l'elaboració de guies ràpides, toolkits o guies de bones pràctiques, realitzar una pàgina web o difondre la recerca per xarxes socials, a més d'altres vies més habituals com són la participació en congressos o la difusió a través de bases de dades i plataformes especialitzades. En el cas de la mobilització s'inclourien activitats com ara l'escriptura col·laborativa, la publicació en obert de la recerca, tallers, exposicions, activitats de ciència divertida, etc.

Finalment, ha mostrat el projecte de recerca «InclusionLab» que estan duent a terme en la Universitat de Cantàbria sobre inclusió de col·lectius «sense veu» a través d'una metodologia participativa. Sobre el projecte ha destacat que es treballa amb equips mixts en els quals les relacions són horitzontals i en el qual s'investiga una situació problemàtica per a aqueix grup de treball. A més, els integrants participen en tot el procés per a construir conjuntament el coneixement a través del diàleg.