La psicòloga Teresa Cuartero incideix en la necessitat d’establir protocols d’actuació conjunta per a donar una resposta inclusiva a l’alumnat amb TDA-H

30/10/2017 | SCP

El Programa d’Atenció a la Diversitat de la Unitat de Suport Educatiu de la Universitat Jaume I i l’associació Apadahcas han celebrat per sisè any les Jornades formatives sobre Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat (TDA-H) per tal de formar i conscienciar els futurs professionals de l’educació i la societat en general sobre aquest trastorn. La inauguració de les jornades ha comptat amb la presència de la vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín; la presidenta d’Apadahcas, M. Teresa Saura, i la responsable del Programa d’Atenció a la Diversitat, Olga Carbó.

A continuació, la psicòloga i professora associada del Departament Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia de l’UJI, Teresa Cuartero, ha sigut l’encarregada d’oferir la conferència inaugural en la qual ha advocat per una resposta integral i inclusiva per a l’alumnat amb TDA-H a través d’un canvi d’actitud i un treball col·laboratiu del personal sanitari, centre educatiu, família i alumnat. «Necessitem un marc de referència per al professorat per a donar una resposta educativa a aquest alumnat. Per a això, cal una intervenció multidisciplinària que establisca un protocol que atenga a la diversitat perquè aquestes persones no estiguen tan sols integrades sinó incloses i reconegudes, amb una acceptació de les seues diferències en un sistema igualitari», ha assenyalat la psicòloga.

D’altra banda, Cuartero ha incidit en la importància de la identificació i intervenció primerenca i ha explicat algunes de les conductes i símptomes associats a aquest trastorn com ara la disminució del rendiment acadèmic, comportaments conflictius, infravaloració, impulsivitat o inatenció. En aquesta línia, també ha assenyalat algunes de les dificultats a les quals s’enfronten les persones amb TDA-H, un trastorn que afecta el 5% dels xiquets i al 2,5% dels adults, com són l’aversió a la demora, dificultats d’aprenentatge, disfuncions executives o menor capacitat per l’autoregulació emocional, entre altres. No obstant això, també ha destacat els trets positius de les persones amb aquest trastorn com ara creativitat i capacitat d’innovació, energia, optimisme o hiperfocalització.

Quant a aquests símptomes, Cuartero ha posat èmfasi en el poderós efecte de l’educació com potenciadora o inhibidora d'aquests, per la qual cosa ha reiterat la necessitat d’establir protocols d’actuació conjunta i fomentar així la creació de cultures, polítiques i pràctiques inclusives que donen resposta a les necessitats específiques de l’alumnat amb TDA-H.

Imatges