La Universitat Jaume I serà la primera a escala nacional a tenir una estratègia basada en innovació i emprenedoria social

22/09/2017 | SCP

El 21 de setembre ha tingut lloc la jornada de clausura del projecte «On Social PARCTEC: Innovació i emprenedoria social com a repte per als parcs científics i tecnològics». Aquest projecte, cofinançat per la Diputació de Castelló i la Fundació General de la Universitat Jaume I, té com a objectiu promoure la innovació i l’emprenedoria social en la província de Castelló. Aquesta quarta i última sessió ha servit per a conèixer les principals conclusions extretes del conjunt de jornades realitzades des del mes de juny, on cal destacar que no contemplar la variable social en qualsevol projecte innovador o emprenedor és una pèrdua d'oportunitat.

La jornada ha sigut inaugurada per David Cabedo, director acadèmic d’Espaitec, i Salvador Aguilella, diputat de Promoció Econòmica, Recaptació i Hisenda de la Diputació de Castelló. Durant la seua intervenció Cabedo ha destacat que aquest projecte està molt lligat a la tercera missió de la universitat: On Social PARCTEC pretén ajudar a identificar reptes socials als quals la universitat pot respondre, transferint així el coneixement generat en la Universitat Jaume I a la solució de problemes de la societat castellonenca. A més, les conclusions del projecte seran de gran ajuda per a iniciar el Programa emprenedor en l'àmbit social i tecnològic que l’UJI engegarà entre el seu alumnat al mes d'octubre.

Per la seua banda, Aguilella ha destacat l'aposta de la Diputació de Castelló per seguir les directrius europees, nacionals i autonòmiques per a promoure la innovació i l’emprenedoria social en la província de Castelló. Projectes com On Social PARCTEC són pioners a escala nacional i suposen una gran oportunitat per a la província en un doble vessant: d'una banda, generar noves oportunitats laborals i econòmiques a Castelló, i d'altra banda millorar la qualitat de vida de la societat a través de projectes empresarials que generen benefici social local.

Durant la jornada d'avui s'han presentat tres nous projectes en innovació social. Julia Salom ha presentat la iniciativa «Càtedra Ciutat de València» desenvolupat conjuntament per la Universitat de València i l'Ajuntament de València per a promoure la innovació social. Imanol Gorriaran ha explicat l'èxit del projecte Koopera, una iniciativa en la qual participen cooperatives d'iniciativa social i empreses d'inserció impulsades per Càritas. Finalment, Isabel Baixauli ha presentat Zero Acoso, un projecte per a prevenir l'assetjament escolar que va ser seleccionat per al programa BBVA Momentum 2017, iniciativa que té com a objectiu donar suport al procés d'expansió d'empreses socials escalables, que combinen un alt impacte social amb models de negoci sostenible.

Conclusions i plans d'acció

Juan Antonio Bertolín, director de gestió d’Espaitec, ha sigut l'encarregat de clausurar la jornada i exposar les principals conclusions extretes durant el projecte. En la seua intervenció ha afirmat que els parcs científics i tecnològics estan molt lluny de tenir mecanismes per a ajudar els col·lectius que aposten per la innovació i l’emprenedoria social. Bertolín ha destacat que la Comissió Europea està desenvolupant una sèrie de mesures per a incloure a la societat en la solució de projectes socials. Per aquest motiu, no contemplar la variable social en qualsevol projecte innovador o emprenedor és una pèrdua d'oportunitat.

En aquesta línia, la innovació i l’emprenedoria social suposen una oportunitat perquè els parcs científics i tecnològics òbriguen noves línies estratègiques basades a fomentar aquest tipus de projectes amb triple impacte: social, econòmic i mediambiental. Espaitec ha detectat l'oportunitat i, tenint en compte les tendències marcades des d'Europa, s'està posicionat en aquesta línia per a convertir-se en una referència nacional. «Amb l'engegada de l'itinerari emprenedor social i tecnològic, la Universitat Jaume I serà la primera a escala nacional a tenir una estratègia social. Mentre la resta de parcs de moment solament aposten per impacte econòmic, Espaitec aposta també per un impacte social que retorne a la societat la inversió realitzada», afirma Juan Antonio Bertolín.

Més informació: http://espaitec.uji.es/proyecto/on-social-partec/