Grups de recerca de l’UJI i empreses d'Espaitec analitzen el futur de la realitat virtual i augmentada i la seua aplicació en entorns reals

25/09/2017 | SCP

L'Oficina de Cooperació en Recerca i Desenvolupament Tecnològic (OCIT) i la Fundació General de la Universitat Jaume I han celebrat la jornada «Tecnologies de realitat virtual i augmentada en la Universitat Jaume I: investigació, claus, tendències i solucions desenvolupades per empreses Espaitec», dins del cicle de jornades S2B & B2S Transfer 2017 per a fomentar la transferència de tecnologia i coneixement entre l'entorn acadèmic i l'empresarial.

La jornada ha sigut inaugurada per Jesús Lancis, vicerector d'Investigació i Doctorat de la Universitat Jaume I, qui ha destacat el potencial investigador de l’UJI, reconegut a escala internacional, i l'aposta del seu vicerectorat per acostar la investigació científica a l'aplicada a través d'aquest tipus de jornades i trobades de networking

L'esdeveniment s'ha dividit en dues parts. En la primera part quatre grups d'investigació de l’UJI han mostrat l'oferta de tecnologies desenvolupades i comercialitzades en l'àmbit de la realitat virtual i augmentada. En la segona part, tres empreses d’Espaitec han presentat solucions d'aquestes tecnologies aplicades en diversos sectors.

Joaquín Huerta, coordinador del Geospatial Technologies Research Group (GEOTEC) de l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT), ha presentat les solucions de realitat augmentada aplicada l'smart campus de l’UJI. Segons el seu punt de vista, l'impacte de les tecnologies de realitat augmentada serà major que el de les tecnologies de realitat virtual. En pocs anys la realitat augmentada tindrà aplicacions en la vida quotidiana de la societat, mentre que la tecnologia virtual limitarà la seua aplicació a sectors com els jocs seriosos. Sobre aquest tema, l'aplicació dels jocs seriosos a la realitat virtual i augmentada, ha sigut la ponència de Miguel Chover, coordinador del Centre de Visualització Interactiva (CEVI) de l'INIT de l’UJI, qui ha basat la seua presentació en diverses solucions desenvolupades pel seu grup d'investigació en aquesta línia.

Cristina Botella, coordinadora del Laboratori de Psicologia i Tecnologia de l’UJI (Labpsitec), ha explicat alguns dels projectes desenvolupats pel seu grup de recerca aplicant les tecnologies de realitat virtual i augmentada a la psicologia clínica. Entre els avantatges, Botella destaca la capacitat de la realitat virtual per a generar entorns controlats on el pacient se sent segur realitzant el tractament. Així, l'ús d'aquesta tecnologia no solament permet reduir costos en la simulació dels entorns, sinó que millora la qualitat del tractament per al pacient. El seu grup de recerca fa anys que utilitza aquestes tecnologies en tractaments relacionats amb la fòbia a volar, la claustrofòbia o l'acrofòbia.

Raúl Marín, investigador del grup de recerca Interacció i Sistemes Robòtics (IRS Lab) de l’UJI, ha sigut l'últim investigador a intervenir parlant sobre l'ús de tecnologies de realitat virtual i augmentada en el control remot de robots de rescat.

Empreses d’Espaitec

La segona part de la jornada ha estat protagonitzada per empreses vinculades al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I (Espaitec). Miguel Llorens, project manager de Nuxot, ha donat a conèixer la seua tecnologia de realitat virtual aplicada a l'arquitectura, solucions que permeten realitzar visites virtuals a projectes d'obra on el client pot triar tant els materials del projecte com el mobiliari o la decoració de forma senzilla a través de visites virtuals. Juan José Ortiz, CEO de l'empresa Inoiberica, ha presentat solucions de realitat virtual aplicada a turisme i oci a través del seu projecte Amazing Tourism. Jorge Durán, CEO de Cocinaremociones eMarketing, ha sigut l'últim a intervenir per a explicar la forma de generar i comercialitzar tours virtuals en el sector de l'hostaleria i l'alimentació.