Nuria Salán: «Si ens lleven els models femenins en ciència i tecnologia difícilment les xiques podran escollir-los»

12/07/2017 | SCP

La professora de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Nuria Salán ha posat en relleu la importància de visibilitzar el paper de les dones en la ciència i la tecnologia al llarg de la història per a incloure la perspectiva de gènere en les enginyeries i impulsar les vocacions científiques de les dones en el marc de la I Conferència Internacional d'Educació en Enginyeria per al Segle XXI, organitzada pel Seminari Permanent d'Innovació Educativa d'Educació en Enginyeria i Responsabilitat Social de la Universitat Jaume I conjuntament amb la Universitat del País Basc.

Segons ha explicat Salán, el percentatge de dones que estudia en la universitat en termes generals és superior a un 50%, similar al de la població, però en l'àmbit científic i tecnològic no s'arriba al 30%. En aquest sentit, ha assenyalat que una de les principals causes és la invisibilitat de les dones científiques al llarg de la història. «Si ens lleven les referències i models femenins en l'àmbit de la ciència i la tecnologia, difícilment les xiques escolliran aquestes titulacions», ha apuntat. A més, també ha fet referència al professorat, en el qual la ràtio de dones reflecteix aquesta mateixa tendència, sent inferior al 40% de forma general i reduint-se al 7,7% en l'índex de catedràtiques.

Per a millorar aquestes xifres, Salán ha advocat per recuperar en els estudis la memòria històrica de les dones pioneres. Així mateix, també ha assenyalat la importància de donar xarrades dirigides a les futures universitàries en les quals les dones siguen les que exercisquen de model. Respecte a l'etapa universitària, ha assenyalat que «cal fer que les estudiants se senten bé perquè parlen amb passió de l'enginyeria, perquè eixa és la millor propaganda».

Finalment, ha explicat el programa de mentoria que duen a terme a la UPC, en el qual les estudiants dels últims cursos realitzen trobades amb dones professionals per a treballar continguts i resoldre dubtes. «L'objectiu és que les estudiants compartisquen eixe temps amb aquestes professionals perquè isquen de la universitat apoderades i trenquen així el sostre de vidre», ha assenyalat.