L’escriptor Tomàs Llopis reivindica la literatura com a eix per aprendre llengües

11/07/2017 | SCP

El professor de Literatura en Secundària i escriptor Tomàs Llopis ha reivindicat el paper de la literatura «com a eix per aprendre llengües» perquè «l’obra literària té la capacitat de seduir per si mateixa» i als texts literaris podem trobar «gramàtica, ortografia, lèxic o morfosintaxi» ha indicat durant la conferència «Contra les aules: la literatura en l’educació secundària» en la segona i última sessió del curs d’estiu «Children's and Young Adult Literature and their pedagogical implications» de la Universitat Jaume I de Castelló.

Llopis s’ha mostrat partidari d’unes aules permeables, on entre la realitat, però opina que la literatura està per damunt i pot servir per crear referents perquè «tothom són producte dels nostres referents». En la seua opinió un mestre o mestra de literatura «ha de ser un gran lector i tenir sensibilitat per escoltar als alumnes, perquè el seu treball és educar, ajudar, mostrar allò que no coneixen....».

L’escriptor ha parlat sobre algunes de les eines que ha trobat perquè la literatura siga interessant durant la secundària. Una de les més importants seria el blog de l’alumnat, un lloc en què han de plasmar el comentari del text llegit, «fer públic el seu comentari els fa esforçar-se més i a la vegada els dóna satisfacció personal» ha assegurat Llopis. Els tallers de creació literària, la lectura dramatitzada o les lectures tutoritzades serien altres de les eines que servirien per aconseguir despertar la curiositat per llegir. Respecte a aquesta última, el professor l’ha recomanada especialment per aquells texts que són de difícil lectura perquè a més permet el diàleg amb els alumnes.

El professor ha finalitzat la seua intervenció recomanant «tota aquella literatura que siga capaç de generar emocions i despertar la curiositat, que és la base del coneixement» i per suposat «que ajude al creixement humà i intel·lectual dels joves». Llopis ha aconsellat molta passió als docents i sobretot molta empatia «pensar com ens agradaria a nosaltres mateixa que ens explicaren la lliçó».

Tomàs Llopis Guardiola ha sigut fins a 2014 què es va jubilar professor de Literatura en l’Institut Enric Valor de Pego. Com escriptor ha publicat diverses obres de divulgació, poesia com «Sospirs de Babel» o narrativa com «Les volves d’aquella neu», «Hi ha morts que pesen cent anys» o el seu últim títol «Contra les aules», una declaració d’amor per l’educació i la docència en forma de memòries.

Imatges

Vídeo en diferents formats