14/06/2017 | SCP

Destacats historiadors de les universitats de València, Castella-la Manxa i la Universitat Jaume I de Castelló aprofundiran en els orígens medievals d'Almassora durant les I Jornades d'Estudis d'Almassora, incloses en la programació d'actes amb la qual la Regidoria de Turisme i Patrimoni commemorarà la fundació del municipi. El congrés tindrà com a objectiu analitzar el context històric en el qual es van crear les cartes de poblament valencianes i destacar les particularitats de la d'Almassora.

Així mateix, aquestes jornades, que se celebraran els pròxims 22 i 23 de setembre de 2017, apunten cap a la utilització didàctica dels documents històrics i el patrimoni cultural, a fi de donar a conèixer i valorar el patrimoni local. Entre els continguts que seran abordats pels experts figuren aspectes com ara la situació socioeconòmica de la Plana en el segle XII i posteriors, el naixement de les ciutats i la implantació de sistemes de reg i xarxes de transport.

«Resulta fonamental conèixer la història del nostre municipi perquè la ciutadania comence a apreciar el gran valor patrimonial que tants edificis i espais públics d'Almassora tenen», ha assegurat la regidora de Turisme i Patrimoni, Amaya Gómez, durant l'acte de presentació de les jornades, en el qual ha estat acompanyada pel vicerector de Cultura, Extensió Universitària i Relacions Institucionals de l’UJI, Wenceslao Rambla, i pel responsable del comitè organitzador i professor de la Universitat, Javier Soriano. L'edil de Patrimoni i Turisme ha agraït «la inestimable col·laboració de la universitat i els seus investigadors, la implicació dels quals en la realització d'aquesta trobada ha sigut fonamental», a més de «la participació de CaixAlmassora, una entitat lligada a la història i a la societat del municipi».

«Com a institució científica i consultiva, la comunitat universitària dóna suport a una iniciativa que serveix, a més, per a commemorar l'aniversari de la fundació d'Almassora», ha manifestat Rambla. Per la seua banda, Soriano ha destacat el perfil dels ponents, que es troben «entre els millors medievalistes del país i que són autèntics referents en els seus camps».

Aquesta iniciativa per a la promoció del patrimoni i la història d'Almassora serà possible gràcies al conveni de col·laboració subscrit entre la Universitat Jaume I i l'Ajuntament el passat any amb la finalitat de promocionar el talent entre la comunitat universitària i impulsar la recerca en els àmbits mediambiental, històric, turístic i, principalment, cultural mitjançant informes divulgatius.