Basterretxea: «La prevenció i control de les proliferacions de microalgues són un dels objectius prioritaris de la recerca i la gestió costanera»

12/06/2017 | SCP

El científic en l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA, UIB-CSIC), Gotzón Basterretxea, ha assegurat que «la prevenció i control de les proliferacions de microalgues al Mediterrani són un objectiu prioritari de la recerca i la gestió costanera», durant un seminari de la Càtedra FACSA del Cicle Integral de l'Aigua de l’UJI a què han assistit un nombrós grup de tècnics, personal d'administració i recerca i estudiantat.

El director del Departament d'Ecologia i Recursos Marins i responsable del grup de recerca Ecologia i Oceanografia Costanera (GEOCos) ha presentat durant la seua intervenció la recerca que realitza el seu grup sobre la proliferació d'algues al mar Mediterrani. L'estudi analitza l'impacte ambiental de l'activitat humana en el litoral mediterrani, en el qual les activitats relacionades amb l'ús de l'aigua posseeixen un pes especial i significatiu.

L'investigador ha comentat que malgrat que el desenvolupament d'infraestructures i sistemes de tractament d'aigües ha suposat una millora ostensible de la qualitat de les aigües de bany, existeixen altres problemes ambientals que afecten les aigües costaneres que semblen haver-se fet crònics. En particular, moltes platges del Mediterrani presenten intenses proliferacions de microalgues nocives durant l'estiu.

Aquest problema, de conseqüències ambientals i socials, està molt estès i no és atribuïble exclusivament a la deterioració de la qualitat de les aigües produïda per una activitat determinada i existeixen evidències que indiquen el seu creixement. Per això, i a causa de les pèrdues econòmiques que poden generar, la prevenció i control són un objectiu prioritari de la recerca i gestió costanera. Ara com ara, encara no es comprèn completament el mecanisme que provoca les proliferacions de microalgues, i encara que s'han produït molts intents per a la seua prevenció, encara no existeix un mètode fiable.

El seminari ha sigut organitzat per la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de l’UJI dins del projecte «Sistema de prevención y mitigación de proliferaciones algales en aguas costeñas basado en modelización hidrodinámica avanzada» (RTC-2016-4812-5), cofinançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), en el qual participen l’UJI, FACSA i la Universitat de les Illes Balears.

Més informació en: www.catedradelagua.uji.es