Francesc Esteve: «La didàctica sempre ha d’anar per davant de les TIC»

25/05/2017 | SCP

•  jornades-lliurex Jornada_TICs_Lliurex_17DLL39_in

FOTO: Damián LLorens

La Universitat Jaume I ha celebrat la quarta edició de les jornades «LliureX a la Universitat Jaume I» per tal de difondre l’ús i maneig de la distribució LliureX entre la comunitat universitària, així com per a promoure l’intercanvi d’experiències i coneixements entre professorat universitari i docents d‘altres centres educatius.

L’acte d’inauguració ha sigut a càrrec de Pablo Aibar, vicerector de Campus, Infraestructures i Noves Tecnologies de l’UJI; José Cuevas, subdirector general de Producció i Consolidació de les TIC de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic, i Julio Pacheco, coordinador del projecte LliureX a l’UJI.

Aibar ha assenyalat la necessitat de promoure la utilització d’aquest sistema operatiu segur, amb alts nivells de personalització, bon rendiment, gratuït i amb suport de la seua comunitat d’usuaris. Per la seua part, José Cuevas ha posat en relleu la importància d’oferir solucions TIC però sempre associades a una gestió dels projectes i els serveis «perquè la part organitzativa també és fonamental». Així mateix, ha fet un repàs dels tres projectes principals que s’estan duent a terme des de la Conselleria: la transformació digital, l’administració oberta i la consolidació TIC.

A continuació, el professor del departament d’Educació de l’UJI Francesc Esteve ha oferit una xarrada sobre les competències digitals docents (CDD) en la qual ha explicat que aquestes van més enllà de les habilitats digitals bàsiques que s’estableixen per a la ciutadania perquè també s’ha de tindre una competència didàctica i estratègies d’aprenentatge pròpies per a continuar amb la formació al llarg de la carrera professional.

Segons aquests criteris i diferents marcs de competències digitals generals, com ara el de la Comissió Europea (Digcomp 2.0), Esteve ha fet una possible classificació de les principals CDD: tindre la capacitat de crear continguts didàctics digitals; fer un ús didàctic de les TIC amb una bona selecció de metodologies i estratègies; utilitzar les TIC en l’entorn educatiu per a la gestió dels espais i processos i en la relació amb les famílies; desenvolupar l’entorn personal d’aprenentatge com a docent; tindre un compromís social per a formar ciutadans crítics, i ser un docent reflexiu a través de la investigació educativa. En aquesta línia, ha mostrat alguns marcs que s’han desenvolupat sobre CDD per part de diferents organismes internacionals, i també a Espanya per part del Ministeri d’Educació i algunes comunitats autònomes. No obstant això, ha posat en dubte si aquestes competències es poden avaluar amb un marc similar a l’establert en les llengües atès que «tenen un caràcter més dinàmic».

Finalment, ha remarcat que per a desenvolupar les CDD s’han de tindre les competències digitals bàsiques, així com conèixer les eines, recursos i estratègies disponibles però «no hem de deixar de banda l’objectiu didàctic. La didàctica sempre ha d’anar per davant de les TIC». A més, ha destacat la importància de crear xarxa i compartir experiències per tal d'enriquir els entorns personals d’aprenentatge dels docents.

La jornada ha estat organitzada per la Unitat de Suport Educatiu (USE), el Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT) i el Centre de Formació, Innovació i Recursos Educatius (Cefire) i promoguda per LliureX i LliurexLab, el Vicerectorat d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa de l’UJI i el Vicerectorat de Campus, Infraestructures i Noves Tecnologies de l’UJI.

Fotografies