El projecte éBRICKhouse incorpora eStubike, un innovador pàrquing de seguretat per a bicicletes a l’UJI

08/05/2017 | SCP

•  ebrickhouse Presentacio_eStubike_17DLL11_in

FOTO: Damián Llorens

La casa solar éBRICKhouse ha incorporat el prototip de pàrquing de seguretat per a bicicletes eStubike, cedit per l'empresa Marhhelectric Sealand, de Benicàssim, al projecte éBRICKhouse-livinglab per a iniciatives de sostenibilitat urbana. Es tracta de mobiliari urbà que quedarà instal·lat al costat de la rampa d'accés a la casa solar que hi ha al costat d'Espaitec, el Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de l’UJI. El prototip ha sigut presentat per la vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín; el director de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, Ximo Gual; la professora Teresa Gallego, i Áxel Pena López, membre de l'equip éBRICKhouse.

éBRICKhouse és una casa solar, modular, sostenible i intel·ligent que van construir al campus durant 2016 vint estudiants i professors de l’UJI. Aquest edifici, a més, és un entorn de proves ideal per a avanços tecnològics per a ciutats intel·ligents i per a arribar a la versió final de productes innovadors.

En aquest cas, eStubike ha sigut desenvolupat per un membre de l'equip éBRICKhouse, Áxel Pena López, que actua com a intraemprendedor de Marhhelectric amb la intenció de resoldre les barreres per a l'ús de la bicicleta privada, especialment en relació amb el seu aparcament. «Aparcar és una necessitat inherent a un vehicle i, en el cas de les bicicletes, són necessàries infraestructures apropiades, perquè qui vol aparcar una bici valuosa al carrer se l’ha de deixar lligada a un tub amb un cadenat de seguretat que no la protegeix davant el robatori parcial o total. Resoldre aquest problema és l'objectiu d'eStubike», apunta Áxel Pena .

eStubike no és el primer producte que es prova en l'éBRICKhouse. Porcelanosa també va formalitzar un conveni de col·laboració empresarial, cedint material per a la façana ventilada oest de la casa. Una façana de 30 metres quadrats de superfície sòlida, sense juntes, que servirà per a comprovar si el material suporta les dilatacions i contraccions.

Nova forma d'emprendre

La intraemprenedoria implica una activitat emprenedora dins d'una organització existent, amb la finalitat de fomentar la innovació i la competitivitat en noves línies de negoci. Entre els avantatges que suposa aquesta nova forma d'emprendre, poc habitual en pimes, destaca que no es comença des de zero fundant una altra empresa amb més treballadors i probabilitats de fracassar. Però l'empresa també ha de dedicar uns recursos que no generen ingressos a curt termini.

El projecte va guanyar el concurs «Benicàssim emprèn 2016» en la categoria de salut, cultura i esport. El premi, de 1.000 euros, es va destinar al prototip avui exposat. D'altra banda, la iniciativa compta amb l'ajuda de dos programes d'impuls a projectes innovadors: Invattur Emprèn (promogut per l'Agència Valenciana de Turisme) i el 5U-CV Mentoring, llançat per la Càtedra Increa.

Amb aquestes iniciatives, éBRICKhouse es consolida com un centre d'innovació per a estudiants promogut per l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals amb l'objectiu de donar suport i visibilitat a les iniciatives tècniques i tecnològiques d'estudiants o egressats recents relacionades amb les ciutats intel·ligents.