20/04/2017 | SCP

La jornada «Tecnologies big data a l'UJI», organitzada per l'Oficina de Cooperació en Recerca i Desenvolupament Tecnològic (OCIT) de la Universitat Jaume I i el Parc Científic, Tecnològic i Empresarial (Espaitec), ha tingut com a objectiu presentar l'oferta de recerques i solucions de dades massives desenvolupades a la Universitat Jaume I, tant per grups de recerca com per empreses vinculades a Espaitec.

Jesús Lancis, vicerector de Recerca i Doctorat de l'UJI, ha destacat en l'acte d'obertura de la jornada la importància d'aquest tipus d'esdeveniments per a posar en contacte el món acadèmic i l'empresarial. A més, ha avançat que la sessió d'avui obri un cicle de jornades de transferència entre grups de recerca de l'UJI i el teixit empresarial de Castelló que, centrades en diferents àrees de coneixement, tindran lloc durant tot 2017.

La primera part de la jornada s'ha centrat en les recerques desenvolupades a l'UJI. Rafael Berlanga, catedràtic del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics de l'UJI i coordinador del grup de recerca Bases de Coneixement Temporal, ha parlat sobre el valor de les macrodades i la seua capacitat per a facilitar la presa de decisions empresarials. En la seua intervenció, ha ressaltat l'estreta relació existent entre big data i intel·ligència artificial, la qual cosa suposa un nínxol de mercat per a empreses emergents. Finalment, ha presentat la trajectòria del seu grup de recerca en la integració de dades analítiques per a la intel·ligència de negoci i la recerca centrada en la intel·ligència social de negoci, és a dir, extraure valor estratègic a través de les dades publicades en xarxes socials i facilitar el comerç conversacional.

José Salvador Sánchez Garreta, catedràtic de l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) i coordinador del grup de recerca Pattern Analysis and Learning, ha presentat noves recerques relacionades amb anàlisi, avaluació i predicció de riscos financers mitjançant mètodes d'aprenentatge automàtic. En aquest cas, l'aplicació del big data permet fer predicció del risc de devolució de crèdit o d'impagaments, realitzar anàlisis predictives de fallida financera i detectar operacions fraudulentes, entre altres aplicacions.

José Antonio Heredia, professor titular del Departament d'Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny i membre del grup de recerca Enginyeria de Fabricació, ha sigut l'últim investigador a intervenir i ha centrat la seua ponència en la indústria 4.0. La seua recerca es basa en el desenvolupament de teories sobre com les empreses han d'anar adaptant els seus sistemes de planificació a l'entorn canviant. El propòsit fonamental de la seua recerca és crear sistemes de fabricació més flexibles que es puguen adaptar a les tendències canviants i personalitzar els productes.

En la segona part de la jornada les empreses d'Espaitec han sigut les protagonistes. Andrés Gutiérrez, director de Màrqueting de la fintech TheLogicValue, ha narrat la seua experiència venent solucions de dades massives a grans entitats bancàries. Javier Muñoz, responsable programari d'IoTsens, ha presentat la seua plataforma per a la gestió de ciutats intel·ligents basada en solucions escalables i interoperables per a recopilar i intercanviar dades que connecten el món físic amb els sistemes basats en ordinadors. Mario Català, CIO de Zeus-Smart Visual Data, ha presentat l'eina Zeus Visió, un nou concepte de quadre de comandament integral. Finalment, Daniel Pecos, director del Departament d'Informàtica de Nayar Systems, ha presentat desenvolupaments d'industrial machine learning aplicats al sector de l'elevació.