La Càtedra FACSA de l’UJI destaca la importància d’una correcta gestió de les aigües residuals en el Dia Mundial de l’Aigua

23/03/2017 | SCP

La Càtedra FACSA del Cicle Integral de l’Aigua de la Universitat Jaume I ha commemorat per primera vegada el Dia Mundial de l’Aigua amb un acte celebrat al nou espai cultural Menador on s’ha destacat la importància d’una correcta gestió de les aigües residuals per al benefici de la població mundial i el desenvolupament de les zones més desfavorides. A més, s’ha fet lliurament dels primers guardons de la càtedra als treballs relacionats amb el cicle integral de l’aigua de les universitats valencianes.

En la primera intervenció, Sergio Chiva, director de la càtedra, s’ha mostrat molt satisfet del treball desenvolupat durant aquests dos anys de vida perquè «hi ha hagut una tasca didàctica que ha servit perquè l’empresa conega com es treballa a l’àmbit acadèmic i a la universitat com funciona la part empresarial». En la seua opinió, dos dels principals objectius de la col·laboració entre FACSA i l’UJI mitjançant la càtedra són atraure el talent cap a activitats i projectes relacionats amb el cicle integral de l’aigua; i educar i sensibilitzar la població sobre com gestionar d’una forma eficient l’aigua.

A continuació s’han lliurat els primers premis de la Càtedra FACSA del Cicle Integral de l’Aigua que han recaigut en Brenda Acevedo Juárez (Universitat Politècnica de València) en la categoria de tesi doctoral, on el jurat ha concedit un accèssit a la tesi d’Andrea Momblanch Benavent, també de la UPV. En la categoria de màster, la guanyadora ha sigut Lydia Mendes Predolin, de la Universitat d’Alcant, i en l’apartat de millor treball final de grau per Albert Cifre Colomer, de la Universitat Jaume I de Castelló.

En el torn d’intervencions, el president de FACSA, Enrique Gimeno, ha comentat que «la recuperació de l’aigua és una activitat vital que cal expandir» perquè es pot aprofitar com a biofertilizants o com a font energètica i per a FACSA, ha dit, «és més un recurs que un residu». Gimeno ha destacat la seua aposta pels joves professionals i ha explicat que està prevista la convocatòria de beques per a l’estudiant de l’UJI que els permetran treballar amb el personal tècnic de FACSA.

Seguidament, el rector Vicent Climent ha destacat l’excel·lent treball que es realitza des de les càtedres i aules universitàries per a generar nou coneixement i compartir-lo amb la societat perquè «es crea un compromís entre ambdues parts que afavoreix el treball en comú en benefici de tothom». La primera autoritat  universitària ha assegurat que «hem de ser un país que aposta pels recursos hídrics»  i que la càtedra és un espai d’oportunitats que «revertirà en la nostra societat». Per això, ha dit, els premis «inicien una tasca molt important de reconeixement i de promoció de la investigació d’aquest tema entre l’alumnat».

L’acte s’ha tancat amb la intervenció del gerent de l’Entitat Pública de Sanejament d’Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana (EPSAR), Enrique Lapuente, qui ha comentat que la commemoració serveix per a «aprendre més de l’aigua, intercanviar experiències i millorar el seu ús». Lapuente ha realitzat un repàs històric per evidenciar la importància que ha tingut el sanejament de les aigües residuals en la salut de la població i encara que les dades en l’àmbit de la Comunitat Valenciana són bones, ha assegurat que «cal ser més exigent» perquè «és un greu problema en moltes zones del planeta, però també una gran oportunitat per a crear ocupació qualificada i estable que propicie el benestar i el desenvolupament inclusiu i sostenible».

Imatges de l’acte: http://www.uji.es/com/fotonoticies/arxiu/2017/03/22/dia-mundial-del-agua/