La Càtedra Reciplasa de l’UJI fa un balanç positiu del seu primer any de treball i es proposa arribar a més ciutadans amb la divulgació

09/03/2017 | SCP

•  catedra-reciplasa Catedra_RECIPLASA_17DLL21_in

FOTO: Damián LLorens

La Càtedra Reciplasa de Gestió de Residus Urbans de la Universitat Jaume I ha presentat dimecres 1 de març de 2017 la memòria de les activitats realitzades durant el seu primer any de vida, amb el doble objectiu, d'una banda, de donar visibilitat a les investigacions que es realitzen en el camp dels residus urbans i, d'altra banda, d’afavorir la divulgació d’aquesta temàtica entre la població amb el propòsit d’augmentar el seu coneixement.

En l’acte han participat els membres de la comissió de seguiment de la Càtedra: la presidenta de Reciplasa i vicealcaldessa de Castelló, Ali Brancal; el vicerector d’Economia i PAS de l’UJI, Miguel Ángel Moliner; el director tècnic de Reciplasa, Fernando Albarrán; i el director de la Càtedra Reciplasa de l’UJI, el catedràtic de Química Analítica Félix Hernández.

La presidenta, Ali Brancal, ha explicat durant la presentació que la Càtedra va nàixer amb «la voluntat d’implicar la investigació en la solució dels problemes tècnics i millorar la gestió de residus urbans» i el vicerector d’Economia i PAS, Miguel Ángel Moliner, ha incidit en l’aspecte més divulgatiu de la Càtedra amb la finalitat «d’informar encara més al públic sobre aquest tema i sobre els estudis d’investigació que es realitzen».

A continuació, el director de la Càtedra, Félix Hernández, ha realitzat un repàs de les activitats més destacades de 2016. Després de la seua creació, el 18 de febrer, al mes de maig els grups d’investigació que han col·laborat amb Reciplasa durant els últims 10 anys van explicar els seus projectes. Un mes després, es van signar sengles convenis amb el IUPA i el Grup Ingres per a desenvolupar dos projectes d’investigació. I per últim, al mes de novembre, coincidint amb la commemoració de la Setmana de la Ciència, es va organitzar la conferència «Gestió de residus urbans i canvi climàtic. Aliança per la sostenibilitat» a càrrec de la periodista especialitzada en medi ambient Maria Josep Picó, qui va explicar que «són prioritàries mesures actives per a frenar l’impacte del tractament de residus sòlids en el canvi climàtic».

El catedràtic de Química Analítica també ha avançat algunes de les activitats d’aquest any, que consistiran, entre altres, en la realització d’una taula redona sobre residus en què s’espera la participació ciutadana i l’assistència a l’Ecofira. Hernández, qui s’ha mostrat molt satisfet dels resultats del primer any de funcionament, ha comentat també que es continuarà amb els dos projectes d’investigació i que és d’interès de les persones que formen l’equip de la Càtedra «apropar el que es fa al gran públic».

Per últim, el gerent de Reciplasa, Fernando Albarrán, ha comentat el projecte sobre combustibles sòlids recuperats, que es duu a terme des de 2005, és un estudi de llarg recorregut que continuarà amb la determinació de «quins aspectes s’han de millorar o implementar a la planta per aconseguir que els rebuigs canvien la seua catalogació de residu i siguen aprofitables com a combustibles per la indústria».

Treball d’investigació de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA)

El IUPA ha realitzat durant l’any 2016 un estudi sobre els contaminants orgànics en les aigües de l’entorn de la planta de tractament de residus sòlids urbans (RSU) del terme municipal d’Onda, amb el propòsit de controlar la presència de determinats compostos, protegir la qualitat de l’aigua i evitar, en el seu cas, el consum d’aigua contaminada que puguera provocar problemes de salut.

Els resultats obtinguts han indicat que la contaminació de les aigües de l’entorn de la planta de Reciplasa prové, quasi exclusivament, de les activitats agrícoles, perquè els contaminants detectats amb major freqüència i en alts nivells han sigut els plaguicides. A més, no s’han trobat evidències d’un impacte negatiu de la planta de tractament en les aigües de l’entorn. El projecte preveu una continuïtat de l’estudi incloent a més els contaminants emergents (fàrmacs, productes d’higiene personal, etc.).

Treball d’investigació del Grup d’Enginyeria de Residus

El Grup d’Enginyeria de Residus de l’UJI ha iniciat una investigació que té com a objectiu determinar la situació actual del combustible sòlid recuperat (CSR) que es produeix a la planta d’Onda amb altres combustibles alternatius del mercat i estudiar la possibilitat de fer-lo viable energèticament.

Actualment, en les plantes de tractament de residus sòlids urbans, a més de recuperar els materials destinats al reciclatge, es generen uns rebuigs amb un alt contingut energètic. La principal alternativa és convertir-los en combustible sòlid recuperat (CSR) per a reduir els residus als abocadors i proporcionar combustibles alternatius a les indústries que fan un ús intensiu d’energia no renovable.

La producció de rebuigs en les plantes espanyoles en el 2012 va ser d’uns 7,3 milions de tones, de les quals només el 3% es va convertir en combustible sòlid recuperat (CSR). El treball d’investigació ha estimat que si tot el rebuig es converteix en CSR, es podrien generar al voltant de 6.000 GWh d’electricitat, el que podria satisfer la demanda de 5,2 milions de ciutadans.

Memòria de la Càtedra

Imatges de la reunió de la comissió i de la presentació: