22/02/2017 | SCP

Menador espai cultural obrirà les seues portes divendres 24 de febrer de 2017 com un nou contenidor cultural i centre de formació i coneixement en el centre de la ciutat de Castelló gestionat per la Universitat Jaume I i l'Ajuntament de Castelló. El nou espai cultural, situat en l'antic edifici d'Hisenda de la plaça Hort dels Corders, comptarà amb una àmplia sala d'exposicions, salons d'actes i sales polivalents, biblioteca digital, aules, seminaris i un museu de la pedagogia, a més d'instal·lacions administratives i espais destinats a associacions culturals. Més de 4.000 metres quadrats dedicats a la dinamització cultural i el coneixement en el centre de la ciutat, en els quals se cerca plantejar propostes diferenciades i innovadores que complementen l'oferta de Castelló, oferint a més un espai per als nous creadors i artistes.

L'edifici serà inaugurat el 24 de febrer, a les 19.30 hores, amb l'espectacle de carrer Floten tecles de David Moreno, que donarà pas als parlaments institucionals per part del president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, l'alcaldessa, Amparo Marco, i el rector de l’UJI, Vicent Climent. L'acte es completarà amb l'obertura de les primeres exposicions que podran veure's al Menador. D'una banda, a la sala polivalent, Jorge Isla mostrarà la seua instal·lació audiovisual Sputtering. D’altra, la sala d'exposicions acollirà la mostra fotogràfica Universitat Jaume I de Castelló, 25 anys de realitats amb la qual l’UJI tanca els actes de celebració del seu 25 aniversari.

Espais per a la cultura i el coneixement

La Universitat Jaume I gestionarà, en col·laboració amb l'Ajuntament, la sala d'exposicions situada en el soterrani, així com els espais culturals i formatius de la planta baixa i el primer pis. En concret, en la planta baixa es troba, a més d'un punt d'informació,  un saló d'actes amb capacitat per a més d'un centenar de persones  i una sala polivalent dissenyada per a acollir exposicions, tallers i fires, entre uns altres tipus d'esdeveniments. Els espais de la planta baixa es completen amb una biblioteca digital equipada amb una vintena d'ordinadors amb connexió a internet que estarà oberta a tota la ciutadania i en la qual es preveu implantar un sistema de préstec de llibres electrònics, que permetrà descarregar llibres online que romandran accessibles per a l'usuari durant el temps establit. Tots aquests espais se situen al voltant de l'atri central en el qual es podran desenvolupar també activitats dirigides a un públic més reduït.

La primera planta compta amb aules preparades per a la realització de cursos, jornades i seminaris, sala d'informàtica, seminari, sala d'autoaprenentatge, sala de reunions i un espai museístic que estarà dedicat a la pedagogia. Pel que fa a les plantes gestionades per l'Ajuntament, en el segon pis se situaran dependències administratives de les àrees de Joventut i Educació, a més d'un aula polivalent i espais per a Castelló per la Llengua, la Fundació Huguet, l’Institut d’Estudis Catalans, la Societat Castellonenca de Cultura i la Societat Filharmònica de Castelló. Finalment, en el tercer pis se situarà l'àrea de Cultura i de Normalització Lingüística de l'Ajuntament.

Exposicions i espectacles obrin la programació

L'espectacle musical, teatral, cinematogràfic, carregat de poesia i humor, Floten tecles obrirà la programació cultural del Menador. David Moreno i un equip de cinema han unit la seua experiència per a donar forma a un espectacle per a tots els públics en el qual el propi David Moreno toca el piano, les percussions i canta penjat a sis metres d'altura en posició vertical. L'artista vol així elevar la seua música per a convertir-se en una estrella. La tapa del piano passa a ser una pantalla de cinema on es projecta un migmetratge. El músic construeix en directe la banda sonora de la pel·lícula, alhora que interactua de manera constant amb els personatges i imatges que apareixen en la mateixa. 35 minuts sorprenents, inesperats, únics, on l'escenari és el propi cel i amb els quals s'obrirà l'acte d'inauguració del Menador espai cultural.

La sala d'exposicions del Menador s'estrenarà com a espai expositiu amb la mostra Universitat Jaume I de Castelló, 25 anys de realitats, un homenatge a la societat de Castelló i les seues comarques i al seu somni d'una universitat pública, un reconeixement a totes les persones que han fet possibles aquests 25 anys de realitats. L'exposició compta com a comissària amb Rosa Agost, degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials de l’UJI, que és a més autora dels poemes i els textos que acompanyen la mostra.

Per la seua banda, la sala polivalent del Menador s'obri amb la instal·lació audiovisual Sputtering de Jorge Isla. Sputtering és el procés físic que provoca el parpelleig d'una llum fluorescent. Un efecte invisible per a l'ull humà, a causa de la seua freqüència retiniana, però explorable a través d'una càmera fotogràfica configurada amb els paràmetres adequats. Mitjançant la seqüència d'imatges, Jorge Isla cerca mostrar la capacitat d'una càmera enfront de les limitacions de la vista, i com la fotografia és capaç de percebre aqueix parpelleig o flickering a diferència de l'ull humà.

Després de la inauguració, la programació cultural continuarà els dies 4 i 5 de març amb l'espectacle La Caja de Nacho Diago, una instal·lació de màgia per a tots els públics amb un aforament limitat a quatre persones per sessió  que es distribuiran en actuacions de 5 minuts de durada successivament dins de cadascun dels cinc blocs programats al llarg dels dos dies. El dissabte 11 de març arribarà l'espectacle 3 Mujeres dins dels actes de celebració del Dia Internacional de la Dona i el diumenge 2 d'abril es podrà escoltar Del Jazz al Jazzy de Panchi Vivó Quintet.