El catedràtic de Literatura Gómez Moreno ressalta a l’UJI la implicació d'intel·lectuals i artistes en temps dels Reis Catòlics

23/02/2017 | SCP

•  conferencia-gomez-moreno Conferencia_Angel_Gomez_17DLL33_in

FOTO: Damián Llorens

El catedràtic de Literatura Espanyola de la Universitat Complutense de Madrid Ángel Gómez Moreno ha destacat com «la implicació dels intel·lectuals i artistes en temps dels Reis Catòlics va ser d'una magnitud extraordinària» durant la conferència que ha oferit aquest matí a la Universitat Jaume I. El professor ha realitzat un repàs a algunes de les visions oferides pels escriptors de l'època quant a nombrosos aspectes que van marcar aqueix moment històric, com ara la cerca per aconseguir l'hegemonia sobre el Mediterrani, la unificació dels regnes d'Espanya o les lluites de poder entre reialesa, noblesa, església i militars, entre altres.

Durant la conferència organitzada per la Fundació Germà Colón i el deganat de la Facultat de Ciències Humanes i Socials de l’UJI, Gómez Moreno ha repassat alguns exemples de la literatura, destacant  el caràcter profètic d'obres com ara Laberinto de la fortuna, poema al·legòric de Juan de Mena que enalteix la figura de Joan II de Castella i profetitza la glòria del seu regnat. El catedràtic ha destacat que aquest caràcter profètic es va traslladar a la seua filla, Isabel de Castella. «La satisfacció d'aquestes profecies per part dels Reis Catòlics cobria les seues figures d'un halo messiànic», assenyala. El catedràtic de Literatura ha ressaltat que la literatura va afavorir una exaltació patriòtica i un impuls de l'èpica, en un ambient messiànic enfront de la introducció de profecies com ara l'arribada de l'anticrist i el trencament d'Espanya.

Amb aquesta conferència s'ha tancat el cicle homenatge a Miguel de Cervantes iniciat el 2016 amb motiu del quart centenari de la defunció de l'escriptor. Durant la sessió, la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials de l’UJI, Rosa Agost, ha destacat la importància de conèixer la història i la literatura per a interpretar i gestionar el present.