Experts reclamen mesures actives per a reduir l’impacte dels residus urbans en el canvi climàtic

07/12/2016 | SCP

«El tractament de residus sòlids urbans genera el 5% de les emissions de CO2 equivalent en la Comunitat Valenciana i són prioritàries mesures actives per a frenar l’impacte d’aquest sector sobre el canvi climàtic. Les tècniques existeixen, però és necessària una veritable voluntat política per a fer-hi front». Aquesta ha sigut una de les idees principals de la conferència organitzada per la Càtedra Reciplasa de la Universitat Jaume I celebrada aquesta vesprada i impartida per la periodista especialitzada en medi ambient Maria Josep Picó amb el títol «Gestió de residus urbans i canvi climàtic. Aliança per la sostenibilitat».

El director de la Càtedra Reciplasa i catedràtic de Química Analítica Félix Hernández ha destacat, en primer lloc, els objectius generals d’aquesta col·laboració iniciada enguany entre l’empresa Reciclados de Residuos La Plana, S.A. (Reciplasa) i la Universitat Jaume I. Entre aquests objectius hi ha «el foment de la docència, la investigació, la difusió del coneixement i la innovació en el sector de la gestió i tractament de residus urbans». A més de seminaris i conferències com ara la celebrada avui, la Càtedra Reciplasa de l’UJI «desenvolupa dos projectes de recerca: un sobre el control de contaminants orgànics en les aigües de la planta ubicada a Onda i un altre de catalogació de CSR i la seua utilització en aquest tipus d’instal·lacions», ha afegit.

La ponència de la periodista Maria Josep Picó ha tingut lloc pocs dies després de la finalització de la Cimera de Marràqueix de Canvi Climàtic de les Nacions Unides, la COP 22, i quan acaba d’entrar en vigor l’Acord de París, el compromís polític internacional per a frenar l’escalfament planetari. Picó ha argumentat que aquests convenis «són fonamentals perquè delimiten unes exigències mundials, fixen un marc; tanmateix, resulta primordial que s’articulen mesures factibles en l’àmbit local i autonòmic a fi de disminuir les emissions d’efecte hivernacle».

«La reducció de matèria orgànica que es trasllada als abocadors –per a fer davallar la generació de metà– o la producció energètica en les plantes de tractament són dues de les mesures recomanades per organismes com ara el Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA) o la Comissió Europea», ha indicat Picó, qui ha advertit de la urgència que la Generalitat Valenciana pose en marxa mesures previstes en l’Estratègia Valenciana contra el Canvi Climàtic (2013-2020). De fet, la Comissió Europea promou que per a 2030 es recicle el 70% de les deixalles que avui van a les plantes de tractament.

Des de la perspectiva social, la periodista ambiental ha assenyalat que el sector dels residus domèstics presenta un doble vessant en la lluita contra el canvi climàtic: «D'una banda, és un tema pròxim a la ciutadania, que podria ajudar a implicar la societat en el repte de frenar l’escalfament global; tanmateix, també és un sector allunyat dels valors de prestigi i que, a més, genera escassos rendiments electorals».

Maria Josep Picó i Garcés és llicenciada en Ciències de la Informació per la Universitat Cardenal Herrera CEU, especialitzada en comunicació ambiental i divulgació de la ciència i doctora per la Universitat de València; Màster en Gestió Ambiental i Premi Nacional de Periodisme Ambiental 2005, atorgat pel Ministeri de Medi Ambient. Actualment, és periodista a la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i), adscrita al Servei de Comunicació i Publicacions de l’UJI, i professora associada del Departament de Ciències de la Comunicació de la mateixa institució acadèmica.