21/11/2016 | SCP

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha presidit l’acte acadèmic d’obertura del curs 2016/2017 de l’Escola de Doctorat reivindicant com a repte d’aquests estudis «transcendir definitivament la visió del doctorat com la d’un professional format exclusivament per a la docència. Són cada vegada més les empreses que incorporen amb èxit doctors i doctores als seus equips de treball, conscients del valor afegit, i diferencial en molts casos, que aporta aquest grau acadèmic als coneixements i capacitats dels treballadors». L’acte d’obertura del curs ha estat també l’escenari de la investidura de prop d’un centenar de nous doctors i doctores de l’UJI que han omplert el Paranimf de l’UJI acompanyats pels seus padrins acadèmics i familiars.

Vicent Climent, que ha felicitat els nous doctors i doctores, ha destacat que l’Escola de Doctorat és el cinquè centre acadèmic creat a la Universitat Jaume I «i esdevé un dels signes més evidents del creixement que l’UJI ha experimentat durant aquests primers 25 anys de la seua història que celebrem enguany». «Amb l’Escola de Doctorat vam obrir fa poc més de dos anys un nou espai d’oportunitat per a la vocació científica i per a l’atracció i gestió del talent, tota una aposta per a impulsar l’excel·lència investigadora en un centre en què doctorands i directors de tesi pogueren trobar una assistència i una coordinació de les seues respectives tasques que potenciara la interdisciplinarietat i la internacionalització efectives dels programes de doctorat, així com una plena integració de les noves tecnologies en les seues investigacions i una millor capacitació dels investigadors per a la divulgació científica», ha ressaltat Climent.

L’acte acadèmic ha començat amb la presentació per part del vicerector d’Investigació i Doctorat, Jesús Lancis, de la memòria del curs 2015/2016 i de les activitats previstes per a 2016/2017. Lancis ha recordat que un total de 233 doctorands i doctorandes es van matricular per primera vegada en estudis de doctorat a l’UJI el curs passat, repartits entre 19 programes oficials. A aquesta dada cal afegir els 260 investigadors que ja estaven formant-se des de cursos anteriors en l’Escola de Doctorat i els 765 que cursen estudis regulats per sistemes legislatius anteriors al Reial Decret 99/2011. En total, 1.258 alumnes de doctorat, dels quals el 22% eren estudiants internacionals.

Pel que fa al curs 2016/2017, en què s’han incorporat 195 nous doctorands i doctorandes a l’Escola de Doctorat de l’UJI, Jesús Lancis ha destacat la voluntat de «continuar desplegant l’oferta de doctorat en la branca de coneixement de Ciències de la Salut impulsant la verificació i la implantació del programa de doctorat en Disseny, Gestió i Avaluació de Polítiques Públiques de Benestar Social conjuntament amb l’Institut d’Investigació en Polítiques de Benestar Social i l’Escola de Doctorat de la Universitat de València.  També del programa de doctorat en Ciències Biomèdiques i de la Salut, que permetrà incrementar el nombre de doctors i doctores en l’àmbit assistencial dels hospitals universitaris i centres de salut associats a la Universitat. Així mateix, iniciarem el procés de seguiment dels títols ja implantats el curs 2013/2014».

D’altra banda, dins del projecte Campus d’Excel·lència Internacional Campus Hàbitat 5U adreçat a promoure un creixement intel·ligent, sostenible i integrador en l’àmbit del corredor mediterrani, i conjuntament amb la resta d’universitats públiques valencianes, el vicerector ha assenyalat que s’impulsaran diferents accions vinculades amb la internacionalització del doctorat i el doctorat industrial. «Amb aquesta idea, pretenem valorar davant la societat el títol de doctorat, incrementar la confiança de la societat en la investigació i impulsar la transferència del nou coneixement generat en les tesis doctorals de la Universitat Jaume I cap al progrés i el benestar de la societat de Castelló», ha conclòs el vicerector.

La intervenció de Jesús Lancis ha estat seguida de la lliçó inaugural «Cap a una nova governança científica: el valor del talent en la construcció de la ciència espanyola» a càrrec del catedràtic i director de l'Institut Universitari d'Investigació en Polítiques de Benestar Social de la Universitat de València, Jordi Garcés Ferrer, i la investidura dels nous doctors i doctores de la Universitat. L’acte ha comptat a més amb la intervenció de la doctora Sofía Martín en nom dels seus companys i companyes i l’actuació de l’Orfeó Universitari.

Fotografies

Vídeo en diferents formats