15/11/2016 | SCP

El redisseny d'un sistema de reg per a Etiòpia adaptat per als usuaris finals i desenvolupat en el marc d'un projecte de cooperació per Laura Martínez Mifsut, estudiant del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Producte de la Universitat Jaume I, ha obtingut el Premi d'Enginyeria Solidària concedit per la Federació Espanyola d'Enginyeria Sense Fronteres (ISF). Amb aquest guardó l'organització reconeix els millors treballs de finalització de grau i de màster en l'àmbit de l'enginyeria amb la finalitat de reivindicar el paper i el compromís de la tecnologia en la transició cap a un desenvolupament humà sostenible a tot el món.

El projecte premiat, que porta per títol Rediseño de la envolvente del controlador de un equipo de bombeo PV para riego en Etiopía adaptado a usuarios finales y en el marco de un proyecto de cooperación, ha sigut dirigit pels professors Luis Cabedo, del Departament d'Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny, i Marta Royo, del Departament d'Enginyeria Mecànica i Construcció.

El projecte es va desenvolupar en el si d'una acció de cooperació entre l’UJI i la Universitat de Bahir Donar, a la regió d'Amhara (Etiòpia). Tres estudiants de l’UJI de diferents àmbits de l'enginyeria es van desplaçar a Etiòpia per a realitzar l'estada en pràctiques curriculars mitjançant una ajuda del programa de Pràctiques Solidàries en Països Empobrits. L'objecte de la seua estada va ser desenvolupar un equip de bombament fotovoltaic adaptat per a la zona rural de la regió d’Amhara. El treball desenvolupat per Laura Martínez es va centrar en l'adaptació de l'equip als agricultors locals.

Laura Martínez ha guanyat el premi d'Enginyeries sense Fronteres juntament amb Antia Yanhez de la Universitat de la Corunya per la seua proposta Sistema de abastecimiento en las comunidades de La Calera, Mercedes del Perico y Las Uvas, en Honduras. L'acte de lliurament del premi es va celebrar el 29 d’octubre en el marc de l'Assemblea Anual Extraordinària de la Federació Espanyola d'Enginyeria Sense Fronteres.

Pràctiques solidàries

Juntament amb Laura Martínez, van participar en el projecte Aritz Carrera, del grau en Enginyeria Elèctrica, i Inés Torán, del Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural, comptant amb la tutorització dels professors Luis Cabedo, Leonor Hernández i Marta Royo. Durant la seua estada, que va ser de dos mesos, els tres estudiants van treballar conjuntament compartint idees i ajudant-se mútuament, atès que tenen perfils diferents, en el disseny i dimensionament d'un sistema de bombament solar fotovoltaic per a reg per degoteig atenent al criteri d'adaptació tecnològica en el context d'Etiòpia.

La metodologia duta a terme per l'equip multidisciplinari va consistir en la recopilació d'informació tècnica i d'informació sobre els problemes d'adaptació tecnològica en el context d'Etiòpia; entrevistes als usuaris finals; formulació de propostes de disseny a incorporar en el nou sistema; cerca i selecció de la ubicació final per al nou sistema; selecció dels cultius objecte del reg; estimació de les necessitats hídriques i del recurs solar disponible; i finalment, dimensionament, cerca i selecció dels components per a la instal·lació.

D'altra banda, els alumnes van col·laborar en altres activitats com ara la instal·lació de xicotets sistemes fotovoltaics en llars sense accés a l'electricitat, el desenvolupament d'un guió de pràctiques amb activitats a realitzar amb sistemes fotovoltaics per a ser utilitzat en classes pràctiques a la Universitat Bahir Donar, on un dels estudiants va impartir diverses d'aquestes classes pràctiques, tant per a alumnes com per a professors, fent ús del guió que va elaborar prèviament i d'un equip entrenador fotovoltaic que va ser enviat des de la Universitat Jaume I dos anys abans.

També van realitzar un estudi de les millors alternatives per a l'obtenció, transport i distribució de l'aigua en sistemes de reg per degoteig, així com anàlisi de mostres de sòls o el disseny i desenvolupament d'una nova caixa de control amb la finalitat de garantir una millor interacció instal·lació-usuari final i millorar l'adaptació tecnològica de la nova instal·lació.

La Universitat Jaume I manté des de fa diversos anys col·laboració amb la Universitat Bahir Donar en el marc de diferents projectes de l’AECID i ha continuat amb la participació de l’UJI dins del programa «Ajudes de cooperació universitària al desenvolupament».

Vídeo del projecte: https://www.youtube.com/watch?v=2P6jTIuZILI