20/10/2016 | SCP

La Fundació Isonomia de la Universitat Jaume I ha celebrat una nova edició del Seminari Internacional contra la Violència de Gènere amb el títol «El dret a una vida lliure de violència de gènere» on s’han abordat les normes, tant del Consell d’Europa com de la Unió Europea, que afecten l’estat espanyol i la seua harmonització amb les legislacions autonòmiques, especialment la legislació valenciana.

La vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, M. José Oltra, i la vicepresidenta de la Fundació Isonomia, Asunción Ventura, han sigut les encarregades d’inaugurar el seminari. «Els fronts per a lluitar contra la violència de gènere no són pocs: l’educació, la comunicació social, el dret, etc., i aquest seminari és un dels signes evidents de com a l’UJI seguim en la trinxera d’aquesta lluita des de la producció i transmissió crítica del coneixement i també la influència i dinamització culturals», ha apuntat la vicerectora.

A continuació, s’ha lliurat el XII Premi Isonomia contra la Violència de Gènere que en aquesta edició ha recaigut en la catedràtica de Filosofia de la UNED, Celia Amorós, una figura referent del feminisme de la igualtat. El seu marit, el catedràtic emèrit de Filosofia Política de la UNED Fernando Quesada, ha arreplegat el guardó i ha agraït de forma molt emotiva aquest reconeixement. Quesada ha posat en relleu les nombroses dificultats que ha hagut de superar la catedràtica al llarg de la seua trajectòria i ha afirmat que «per a Celia, el feminisme és la seua pròpia vida. Ella és més que una teòrica del feminisme, és una filòsofa que ha aconseguit entroncar el feminisme amb les branques clàssiques i més pròpies de la universitat».

Les ponències del seminari s’han iniciat amb una anàlisi de la nova regulació de la violència de gènere en l’àmbit europeu, el Conveni d’Estambul, per part de Lisa Gomley, experta del Consell d’Europa. Segons ha afirmat, aquest conveni, elaborat per un grup divers de redactors, «és una rica mescla del principi jurídic i els detalls pràctics sobre el que en veritat funciona en termes de solucions per a les dones objecte de violència, com són centres d’assistència, ordres de protecció i línies d’ajuda i una prevenció al llarg i ample de la societat, com ara la transformació d’actituds sobre la igualtat de la dona en la societat mitjançant l’educació de xiquets i xiquetes i joves».

Gomley ha explicat que el conveni estableix un marc legal i de polítiques per a assegurar un enfocament centrat en les víctimes i una resposta integral per a l'acció del conjunt de l’Estat que aporte solucions per a totes les dones i xiquetes afectades per la violència de gènere. Així mateix, ha destacat que el conveni també exigeix un procés de control internacional compost per experts per a avaluar l’eficàcia de l’acció del conjunt de l’Estat i proporcionar recomanacions per a la millora dels processos de comunicació, actuant així com a «catalitzador per a l’èxit global en suport a les víctimes i per a la prevenció de totes les formes de violència contra les dones».

El seminari ha comptat amb la col·laboració econòmica de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport i l’Institut de la Dona i per a la Igualtat d’Oportunitats.

Fotografies