Experts en gestió universitària afirmen que Espanya no aposta per l'educació superior com a factor de competitivitat Malgrat la falta de recursos les universitats espanyoles han millorat en ajust de l'oferta i la demanda, rendiment acadèmic i producció i qualitat científica

28/10/2016 | SCP

Els directors de l'informe de la CRUE «La Universitat Espanyola en Xifres» corresponent al curs 2014/2015 José Antonio Pérez, gerent de la Universitat Politècnica de València, i Juan Antonio Hernández Armenteros, de la Universitat de Jaén, han presentat les dades més rellevants d'aquest document en l'última sessió de les 34 Jornades de Gerència Universitària.

En primer lloc, han assenyalat que la proporció d'universitats a Espanya està lleugerament per sota dels objectius, malgrat les crítiques que se solen rebre en aquest sentit i malgrat que la grandària actual és necessaria per a complir amb la xifra del 40% de la població amb estudis universitaris fixat per a 2020. Sobre els preus públics han indicat que Espanya és el quart país amb preus més elevats de matrícula, una posició de cap que no es correspon amb els nivells de renda i que es combina amb el problema de la insuficiència de beques i ajudes a l'estudi. En aquest sentit han assenyalat que l'esforç pressupostari en beques s'ha reduït un 26% en una època en la qual l'atur i la pobresa estaven disparats.

D'altra banda, els directors han afirmat que Espanya no està apostant per l'educació superior com un factor de competitivitat posat que és el tercer país que més ha reduït el finançament públic en aquest sentit. No obstant açò, han posat de manifest el contrast amb els resultats positius de les universitats que amb menys recursos i capital humà han sigut capaços d'adaptar-se a l'EEES, millorar l'ajust de l'oferta i la demanda i millorar el rendiment acadèmic un 23%.

Quant a la recerca, han apuntat que Espanya és un dels països que menor esforç realitza en R+D+i i l'únic que des de 2010 presenta una tendència negativa. Així i tot, han assenyalat que les universitats han aconseguit sostenir la despesa gràcies als fons romanents, una factor que ha contribuït al fet que el desplom no haja sigut tan acusat. Així mateix, han destacat que s'ha seguit creixent en producció científica i en la qualitat d'aquesta producció.

Malgrat els resultats positius també han presentat alguns reptes com l'increment de l‘estudiantat de màster, ja que Espanya és el que presenta la proporció més baixa de la Unió Europea; una major atracció d’estudiantat internacional, i una major adaptació dels currículums a les demandes socials i del mercat de treball. Entre aquests objectius, han afegit que el principal problema al que s'enfronten les universitats és la transferència de coneixement i la translació d'aqueixa innovació a les empreses.

Finalment, han reiterat la importància de la professionalització de la gestió en les universitats i de realitzar una anàlisi exhaustiva de la multitud de dades dels quals es disposen per a millorar els recursos que s'estan aplicant.