La Biblioteca de l’UJI acull una exposició titulada «Estèvia, la panacea dolça?»

03/11/2016 | SCP

La Biblioteca de la Universitat Jaume I de Castelló acull fins al 16 de desembre de 2016 l’exposició «Estèvia, la panacea dolça?», una mostra dedicada a l’estèvia i els edulcorants, tant naturals com artificials, produïda per la Universitat de València a iniciativa de l’Institut d’Història Medicina i de la Ciència López Piñero, que ha reunit un equip interdisciplinari de diversos àmbits (història de la ciència, botànica, tecnologia dels aliments o comunicació científica, entre altres).

L’exposició ha sigut inaugurada divendres 28 d’octubre, coincidint amb la realització a l’UJI de la XIV Trobada d’Història de la Ciència i de la Tècnica. Consta de vuit panells, que representen vuit aspectes del paper emergent que està jugant l'estèvia entre els edulcorants naturals i artificials (edulcorants naturals; Pere Jaume Esteve i el gènere Stevia; l'estèvia al Paraguai; l'aclimatació de l'estèvia a la conca mediterrània; la guerra dels edulcorants; la producció industrial d’estèvia; la comercialització i el consum d’estèvia a gran escala i la legislació).

Aborda tant la història de la planta, que és originària del Paraguai, com la realitat actual d’un edulcorant que experimenta una imparable expansió a tot el món. Edulcorant d’origen natural, el nom de l’estèvia va ser assignat pel botànic Antoni Josep Cavanilles, qui va homenatjar Pere Jaume Esteve, titular de la càtedra d’Herbes de l’Estudi General de València a mitjan segle XVI.

Els edulcorants han sigut importants al llarg de la història de l’alimentació. A més de donar el gust dolç a molts menjars, també s’han utilitzat per a conservar els aliments per mitjà de la preparació de confitures i han tingut una funció destacada en l’elaboració de medicaments. Així mateix, han conformat un sector molt dinàmic i influent en el món econòmic i de la tecnologia alimentària. Dins d’aquest context, i en un moment on l’obesitat s’ha assentat com una de les malalties més alarmants en els països desenvolupats, un edulcorant «zero calories» com l’estèvia es presenta en els mercats com una planta revolucionària.

L’exposició s’acompanya d’un audiovisual multimèdia realitzat pel Taller d’Audiovisuals de la Universitat de València. Com l’exposició, es titula «Estèvia, la panacea dolça?» i es pot accedir als seus continguts per mitjà d’Internet.