Giménez: «Les comunitats d'aprenentatge es consoliden com a model educatiu d'èxit»

24/10/2016 | SCP

«Les comunitats d'aprenentatge es consoliden com a model educatiu d'èxit», és una de les conclusions finals del Congrés Europeu d'Estudis Gitanos celebrat en la Universitat Jaume I de Castelló i que, durant dues jornades, ha mantingut una reflexió acadèmica sobre experiències a tot el món.

Així ho manifestava Ana Giménez Adelantado, membre del comitè científic del congrés i encarregada de realitzar el discurs de clausura. Giménez també ha exposat que «després de dos dies de debat i estudi, aquest esdeveniment s'ha revelat com un impuls per desenvolupar les comunitats d'aprenentatge a la Comunitat Valenciana i per recolzar els projectes existents». La professora ha posat de manifest el nivell acadèmic de tots els ponents i la representació de diferents governs autonòmics d'Espanya com Catalunya, País Basc, Andalusia i, la Comunitat Valenciana.

Finalment, va recalcar «la importància de la xarxa d'universitats que han format part d'aquest congrés, com són les universitats de Barcelona, Sevilla, la Complutense, la Universitat Jaume I de Castelló i Camdridge, que sustenten la producció acadèmica d'aquests treballs».

Al llarg d'aquestes dues jornades afavorides per la Fundació Panjab Castelló han participat noms tan rellevants com Sara Baker, Ramón Vilchez, Tania García, Paqui Olías, Aurelia Calzada, María Luisa Jaussi, María Vieites o Ramón Flecha. Precisament aquest últim va ser l'encarregat d'impartir la conferència de clausura.

Ramón Flecha ha destacat la importància d'emprar aquest model amb un símil: «quan vas a l'hospital t'apliquen un tractament que està contrastat científicament. A les escoles no passa això. Les comunitats d'aprenentatge són precisament l'eina que introdueix les actuacions que, igual que en un hospital, estan avaluades i publicades en revistes científiques», ha explicat.

En el seu discurs final Ana Giménez ha agraït al seu alumnat «per estar, per aprendre, per compartir la ciència i la consciència que una altra escola és possible i que és una prioritat obrir l'escola a les nenes i nens gitanos amb dignitat, amb valor i amb reconeixement de la cultura gitana».