Una vintena d'experts en carreres per muntanya presenten a l’UJI estudis pioners en aquest àmbit

18/10/2016 | SCP

El Servei d'Esports de la Universitat Jaume I ha celebrat, en col·laboració amb el Club de Carreres de Muntanya Desert Amunt i Penyagolosa Trails, el III Congrés Internacional de Carreres per Muntanya, un esdeveniment referent a Espanya que ha comptat amb la participació de més de 20 ponents de reconegut prestigi. En aquesta edició del congrés s'han abordat aspectes com ara l'organització, la normativa i l'explotació turística de les carreres de muntanya; el seguiment mèdic i nutricional del corredor de muntanya, i la preparació física, biomecànica i psicologia del corredor de muntanya.

L'acte d'inauguració va comptar amb la presència de Pablo Aibar, vicerector de Campus, Infraestructures i Noves Tecnologies; Enric Porcar, regidor d'Esports de l'Ajuntament de Castelló; Luis Martínez, diputat provincial d'Esports; Tino Traver, responsable de Relacions Institucionals del Villareal C.F.; Ignacio Martínez, del Club Desert Amunt, i representants de l'empresa Infisport.

A continuació, Michel Poletti, director tècnic de l'Ultra Trail de Montblanc (UTMB), una de les millors carreres per muntanya a escala mundial, va ser l'encarregat d'oferir la ponència inaugural. Poletti va parlar de la guia sobre seguretat que ha posat en marxa la International Trail Running Association (ITRA) i la seua implantació en l'UTMB, que ha de vetlar per la seguretat de més de 2.000 corredors que travessen França, Itàlia i Suïssa.

Com a aspectes més destacats del congrés, cal ressaltar la presentació d'estudis de recerca pioners en aquest àmbit esportiu on Castelló, a través de la Universitat Jaume I, Penyagolosa Trails i el club de muntanya Desert Amunt, es troba al capdavant en l'àmbit nacional i europeu. També van ser destacables les reflexions de ponents com ara Volker Scheer, professor del Departament de Medicina de l'Esport de la Universitat de Paderborn (Alemanya), sobre les recomanacions i contraindicacions en l'equipament mèdic que tots els corredors haurien de portar.

Així mateix, entitats, associacions i organitzadors van aportar les seues postures i possibles vies per a millorar la situació del Trail Running i les carreres per muntanya. També van destacar les aportacions d'experts en medicina, cardiologia, nutrició o biomecànica que estan treballant no solament per a millorar el rendiment dels corredors i corredores, sinó també per a cuidar al màxim la seua salut.

Finalment, també van participar en el congrés els autèntics protagonistes, els corredors i corredores per muntanya, que van exposar les seues inquietuds, problemes i punts de vista sobre un món que els aporta moltes satisfaccions i alhora els exigeix una gran quantitat d'esforç per a entrenar i compaginar els seus treballs i vida familiar. Concretament, el congrés va comptar amb noms destacats com ara Iván Ortiz, Manuel Merillas, Azara García o la castellonenca Laia Cañes.

L'esdeveniment ha comptat amb el suport institucional de la Diputació i l'Ajuntament de Castelló, així com amb el patrocini d'Infisport i la Càtedra Endavant Villarreal CF de l'Esport.