L’UJI reivindica la participació ciutadana en la definició de la nova radiotelevisió valenciana durant la inauguració del màster de comunicació La campanya «Veus per un nou espai audiovisual» es llança amb un centenar de vídeos on acadèmics, professionals i ciutadans reivindiquen una RTVV de qualitat

24/10/2016 | SCP

El Màster en Noves Tendències i Processos d'Innovació en Comunicació de la Universitat Jaume I ha inaugurat aquest matí la seua desena edició amb la presentació de la campanya «Veus per un nou espai audiovisual» a través de les qual es fa una crida a la participació de la societat en el seu conjunt per tal de definir el nou espai de radiotelevisió pública valenciana. El rector de l’UJI, Vicent Climent, ha inaugurat el màster destacant que «la bona comunicació ajuda a construir una bona societat» i ressaltant la implicació de la Jaume I en aquesta campanya impulsada per totes les universitats valencianes juntament amb la Mesa Sectorial de l´Audiovisual Valencià (MESAV).

El coordinador de la campanya a l’UJI i codirector del Màster, Javier Marzal, confia que el centenar de vídeos que poden veure's ja en el canal de Youtube de la campanya «Veus per un nou espai audiovisual» s'eleven en poc temps a mig miler, assenyalant que l'objectiu és «reivindicar la rellevància que té la comunicació en la nostra societat i millorar la reputació de tots els professionals relacionats amb el sector». Marzal ha assenyalat com la desafecció dels ciutadans va ser una de les moltes raons que va possibilitar el tancament fa ja pràcticament tres anys d’RTVV, «d'ací la importància que entre tots reivindiquem el que volem que siga el nou ens públic de radiotelevisió en el moment que s'està gestant».

La campanya inclou vídeos en els quals diferents veus responen a per què és necessari un servei públic de radiotelevisió valenciana i a com els agradaria que aquest fora. Així mateix, s'han produït nou vídeos amb missatges reivindicatius de la MESAV en els quals s'insta a que «recuperem la normalitat, recuperem la comunicació». En aquest sentit, Luis Lirzarán, coordinador de la MESAV, ha assenyalat durant la presentació de la campanya la importància de «integrar a la societat en aquesta gran festa de la comunicació en la qual s'està convertint el món d'avui».

Lliçó inaugural de Joan Costa

L'expert en Direcció de Comunicació i doctor honoris causa per la Universitat Jaume I Joan Costa ha sigut l'encarregat d’impartir la lliçó inaugural del màster, que aquest curs es realitza per primera vegada en línia, sota el títol «Paradigma DirCom». Per a l'expert en comunicació, en l'actualitat la figura del director de comunicació «ha superat ja l'àmbit de la comunicació i avui parlem d'Executiu Estratègic Globlal ja  que l'estratègia està per sobre de la comunicació». En aquest sentit, entén que el Dircom ha de ser un directiu que intervinga en l'estratègia de l'organització vista com un sistema conjunt i actuant sobre la decisió d'acció». «Comunicar és actuar i actuar és comunicar, no hi ha diferència entre ambdues», ha afirmat Costa, qui ha fet un repàs a l'evolució de la Direcció de Comunicació des de la seua perspectiva personal i professional, començant en els anys 50 del passat segle amb l'auge de l'economia de la informació fins a l'actualitat, passant per la creació de la primera consultora d'imatge i comunicació que va engegar ell mateix en 1975.

El doctor honoris causa de l’UJI ha posat l'accent en alguns dels aspectes que ha d'incloure la formació d'un Dircom, assenyalant entre ells la introducció a un model de Direcció de Comunicació universalitzable, és a dir, «que resulte vàlid per a tot tipus d'organitzacions ja que totes tenen una sèrie d'elements compartits i projecten una imatge». La introducció a la sociologia i la recuperació de la simplicitat són uns altres dels aspectes que Costa entén que s'han d'incloure en la formació del Dircom.

L'acte d'inauguració ha comptat a més amb la presència dels codirectors del màster Andreu Casero i Francisco Fernández Beltrán.