La psicòloga i bloguera Ianire Estébanez destaca la importància d’estimar sense oblidar-se de les necessitats pròpies en la Jornada d’Igualtat de l’UJI La jornada ha inclòs xarrades, teatre i una exposició per a sensibilitzar l’estudiantat sobre aquesta matèria

07/10/2016 | SCP

•  igualtat Jornada_Igualtat_16DLL50_in

FOTO: Damián LLorens

La Unitat d'Igualtat de la Universitat Jaume I, en col·laboració amb la Fundació Isonomia, ha celebrat una Jornada per la Igualtat a l’UJI amb l'objectiu d'afavorir entre l'estudiantat de la Universitat la formació i la sensibilització en matèria d'igualtat entre homes i dones.

La jornada, a la qual han assistit més de 120 persones, ha inclòs la presentació de diferents recursos per a la igualtat de l’UJI per part de la Sindicatura de Greuges, el Consell de l’Estudiantat, l’Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic i la Unitat d’Igualtat. A continuació, la psicòloga i bloguera Ianire Estébanez ha oferit la ponència «Ens enredem bé? Relacions joves en igualtat» en la qual ha destacat la necessitat de desmuntar mites i estereotips sobre l'amor i d’estimar sense oblidar-se de les necessitats pròpies.

En primer lloc, Estébanez ha analitzat el paper actual de les xarxes socials en les relacions i com porten en moltes ocasions a males interpretacions o a situacions de vigilància de la parella o exigència de disponibilitat en tot moment. «Vivim en l’era de les comunicacions, però ens falta comunicació real i entrendre'ns. Tendim a reproduir la idea que la parella ha d’estar disponible per a mi en tot moment però cada persona pot tenir el seu espai i el seu temps. Tenim dret a tenir altre tipus de relacions a més de la parella», ha assenyalat.

D’altra banda, ha explicat que la idea de l’amor que sempre s’ha venut és l’amor irrefrenable amb romanticisme exagerat. «Aquests missatges poden portar a confusió quan la parella no ens tracta bé i porta a perdonar massa situacions en nom de l’amor perquè se solen identificar les relacions més conflictives com més romàntiques», ha apuntat. En aquest sentit, ha assenyalat que «una relació no és una propietat i ha de donar-nos felicitat i no empresonament. Moltes vegades el millor final per a una relació és no estar junts».

Per a finalitzar, la psicòloga ha explicat que les necessitats personals són tan importants com estimar l’altra persona: «Estimar-se u mateix és compatible amb estimar una altra persona, i a més és desitjable». També ha apuntat que en les relacions no s’ha de seguir cap rol establert perquè les persones són molt diverses i no hi ha un camí definit malgrat les pressions socials: «El més important és que l’altra persona ens corresponga, ens tracte bé, ens accepte i ens respecte». A més, ha posat en relleu la importància de comunicar-nos i parlar més i d’establir límits en les relacions. «Has de controlar la teua vida i fer aquelles coses que vols fer», ha assenyalat.

El programa de la jornada s’ha completat amb la xarrada-tertúlia «Respecta’t, respecta’m… No a la violència de gènere» a càrrec d'El Chojin, intèrpret i compositor de hip-hop-rap, i amb un vessant més lúdic que ha consistit en una representació teatral per part de l'estudiantat del Màster de la Pau i l'exposició «Enginyera… per què no?», instal·lada al vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

L’acte d’inauguració ha sigut a càrrec de la directora de la Unitat d’Igualtat de l’UJI, Mercedes Alcañiz; la vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, M. José Oltra, i la vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín.

Fotografies