Claudia Montero insta a reflectir la identitat i les arrels en les creacions musicals perquè aquestes transcendisquen i emocionen

21/07/2016 | SCP

•  curs11-creativitat-musical Curs_Estiu_11_16DLL019_in

FOTO: Damián Llorens

La compositora Claudia Montero, guardonada en els premis Grammy Llatí en la categoria de Composició Clàssica Contemporània, ha instat a «no oblidar qui som i incorporar la nostra identitat i arrels a l’hora de fer música» en el curs d’estiu de la Universitat Jaume I «Creativitat i expressió musical».

En la seua conferència, titulada «Reptes de la creativitat musical, en cerca de la identitat», Montero ha afirmat que uns dels principals reptes de l’àmbit musical és dir alguna cosa que transcendisca. Per a això, ha assenyalat que és necessari posar en la música els gestos propis que s’han adquirit de l’entorn i que han generat la historia vital de cadascun.

«La identitat és molt necessària i, en aquests moments de globalització, els músics emergents tenen molt a veure amb aquest sentiment de pertinença, qui són i d’on venen, perquè hem perdut límits. Encara que podem enriquir la música amb altres corrents la nostra identitat ha d’estar perquè si no reflectim allò que som estem exercint violència sobre nosaltres mateixos» ha apuntat. En aquesta línia, ha destacat que la música és el camí més directe per a produir emoció i, per això, s’ha d’escriure música que emocione en primer lloc al seu creador. «No podeu pretendre emocionar a ningú si no us emocioneu vosaltres» ha afirmat.

Pel que fa a la creativitat, la compositora ha assenyalat que encara que hi ha una creativitat nata també es pot aprendre a ser creatiu. «Quan més coneixement tinguem d’un àrea més extensió creativa tindrem, encara que també costa més traure les nostres idees perquè cal trencar amb la barrera de l’autocrítica de que allò que volem fer ja s’ha fet abans» ha explicat. Així mateix, ha afegit que l’observació i la imaginació són clau a més d’estar rodejats de gent creativa i d’escoltar les idees dels altres per a desenvolupar les pròpies.

Per a ser creatius con a músics ha explicat que és molt important pensar en la persona que va escriure la partitura i tractar d’imaginar i entendre la seua intenció. No obstant, ha assenyalat que la música no és una cosa rígida i sempre hi ha possibilitats de donar una visió diferent al material.

Vídeo en diferents formats