El Campus Científic de l’UJI suma les matemàtiques a la informàtica per a trobar solucions a problemes quotidians

25/07/2016 | SCP

Els participants en el Campus Científic de la Universitat Jaume I que han escollit el programa «La suma de matemàtiques i la informàtica per a trobar solucions» estan experimentant a les aules i laboratoris la importància de la interdisciplinaritat per a millorar la vida, alhora que prenen consciència sobre com afecten els diversos avanços científics i tecnològics a la qualitat de vida i com incorporar-los en el dia a dia. Els coordinadors del programa, els professors de l’UJI Enric Cervera i Julio Moyano, destaquen la motivació i participació dels joves procedents de tot Espanya.

El programa organitzat per les àrees de Matemàtiques, Robòtica i Videojocs de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals permet als i les joves experimentar com la interacció de les matemàtiques amb la informàtica soluciona molts problemes de la vida quotidiana com per exemple regular el trànsit, portar menjar, aigua, gas i electricitat a les llars, augmentar la velocitat en internet, xarxes socials, la robòtica, etc. El projecte en el qual treballen els assistents al campus al llarg d'una setmana inclou la realització d'un projecte col·laboratiu que involucra l'ús de diverses eines web 2.0 amb la finalitat de crear i publicar en la web continguts multimèdia, pràctiques en laboratoris de robòtica intel·ligent, tallers de comprovació de com amb l'experimentació es resolen problemes mediambientals i anàlisis de la geometria fractal de la naturalesa, entre altres accions.

Enric Cervera destaca com aquests xics i xiques de 4t d'ESO i primer de Batxillerat «poden aprendre les bases de la robòtica, del mètode científic, de la programació en Python i molts aspectes dels problemes que es presenten quan es volen utilitzar sensors i motors. Els alumnes tenen l'oportunitat d'utilitzar dispositius científics com ara robots que normalment no podrien conèixer, i comprendre que qualsevol disposat a estudiar i treballar pot utilitzar-los».

El Campus Científic de la UJI s'emmarca als campus d'excel·lència organitzats pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, el Ministeri d'Economia i Competitivitat i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) amb el patrocini de l'Obra Social «La Caixa».