Alumnes d'Informàtica de l'UJI ideen un carretó d'anar a comprar intel·ligent en un programa educatiu premiat a escala nacional

11/07/2016 | SCP

El projecte Smart Trolleys i l’app gastronòmica Go4Eat destaquen en la primera experiència de coordinació de tres assignatures d'últim curs d'Enginyeria Informàtica de la Jaume I, amb el suport d'empreses com ara Cuatroochenta, per a fomentar l'esperit emprenedor en l'alumnat. La iniciativa rep el prestigiós premi Sistedes dels docents d'informàtica en les universitats espanyoles.

Un carretó d'anar a comprar intel·ligent per a poder pagar sense passar per caixa al supermercat (Smart Trolleys1Smart Trolleys2); una app per a reservar restaurant i seleccionar menú evitant esperes (Go4Eat), i una altra aplicació per a gestionar biblioteques particulars, prestar i regalar llibres a altres usuaris (Bookover). Tres embrions d'empresa emergents sorgits entre l’estudiantat del Grau en Enginyeria Informàtica de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) que prompte podrien convertir-se en realitat. Aquest és el resultat més visible d'una iniciativa educativa pionera a Espanya que coordina els continguts de tres assignatures de l'últim curs, amb la col·laboració d'empreses privades com ara Cuatroochenta i altres titulacions universitàries, per a aconseguir que l'alumnat plantege i desenvolupe idees de negoci reals basades en projectes informàtics. L'experiència docent iniciada en el curs 2015-2016, denominada «Des de la iniciativa empresarial cap a l'èxit passant per metodologies àgils i enginyeria del programari», va rebre ahir dijous 7 de juliol a Almeria el premi Sistedes, que atorga la Societat d'Enginyeria de Programari i Tecnologies de Desenvolupament de Programari i que reconeix la qualitat i la innovació educativa en les Jornades sobre l'Ensenyament Universitari de la Informàtica (JENUI 2016), de referència a escala nacional.

L'innovador projecte educatiu sorgit a l’UJI parteix del treball col·laboratiu entre professors i estudiants de diferents disciplines i empreses del sector TIC. En concret, ha sigut impulsat pels professors Mercedes Segarra del Departament d'Administració d'Empreses i Màrqueting (que imparteix l'assignatura Iniciativa Empresarial), Reyes Grangel (Metodologies Àgils) i Óscar Belmonte (Enginyeria del Programari), tots dos del departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics; a més de l'exalumne Sergio Aguado, CTO i soci fundador de l'empresa de desenvolupament d’apps Cuatroochenta. Per a dur-ho a terme han comptat amb la col·laboració del Grau en Comunicació Audiovisual, l'alumnat del qual ha realitzat els vídeos de la presentació final de cada projecte, el Màster en Màrqueting i Investigació de Mercats, que també els han assessorat, així com de les empreses Nayar Systems i Start Wars i del parc tecnològic de la universitat, Espaitec.

Però els autèntics protagonistes són els 26 alumnes de quart curs d'Enginyeria Informàtica que han triat l'itinerari d'aquestes tres assignatures per a acabar donant forma a les seues idees repartits en sis grups. El citat projecte Smart Trolleys ha rebut el primer premi del departament de LSI, Go4eat el primer accésit i Bookover el segon, amb una dotació de 400 € entre tots.

Go4eat, a més, rebrà la beca Cuatroochenta, per la qual el grup d'alumnes disposarà de sis mesos gratuïts en l'espai de coworking que l'empresa ha impulsat a Castelló juntament amb Blast Off Partners, Espai Base, perquè puguen posar-hi en marxa el seu projecte d’app gastronòmica. Finalment, Espaitec també ha premiat el projecte DoThingsTogether, app per a connectar persones per geolocalització, amb una estada en el seu espai de coworking. Els altres dos projectes resultants de l'experiència són Tual, una app perquè els universitaris s'organitzen tasques, i Eventalia, plataforma col·laborativa de gestió d'esdeveniments.

Implicació dels alumnes

El lliurament dels premis, que va tenir lloc el passat 1 de juliol en l'edifici Espaitec 2 de l’UJI, va servir perquè professors i alumnes feren un balanç molt positiu de l'experiència. «Hem fet treballar molt els estudiants i estem molt contents amb la seua altíssima implicació», va destacar el professor Óscar Belmonte, mentre que els alumnes van subratllar la dificultat inicial en la gestació dels projectes però la satisfacció pel resultat final. «La idea és que els projectes partiren de problemes quotidians, per a donar-los solució amb les seues propostes i que així els sentiren més propers», va afegir Mercedes Segarra. Per a Sergio Aguado, «l'objectiu era agitar-los i alçar-los l'esperit emprenedor, no solament per a crear una empresa, sinó també per a formar part d'un equip sent proactius».

De la mateixa manera, tots els implicats van destacar que una de les claus de l'èxit del projecte ha sigut «implicar diferents actors a més d'estudiants d'altres titulacions dins del procés de coordinació, com les empreses i Espaitec, aplicant així la Triple Hèlix en un context educatiu», va subratllar Reyes Grangel.

Per a Cuatroochenta és una nova experiència en la seua aposta per la transferència de coneixement d'R+D de la universitat al sector productiu, com ja realitza amb un altre acord amb el Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs de la mateixa universitat. En el cas de la iniciativa amb Enginyeria Informàtica s'han implicat diferents responsables de l'empresa per a oferir una formació multidisciplinària. Així, responsables dels departaments de comptabilitat, comercial o màrqueting han oferit sessions als alumnes per a ajudar-los a orientar bé els seus projectes.