Pau Rausell: «L’existència d’un impacte econòmic no justifica l’acció cultural per si mateixa»

20/07/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Pau Rausell, professor del Departament d’Economia Aplicada de la Universitat de València i director de la Unitat de Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (Econcult) ha abordat l’impacte econòmic de la cultura en el curs d’estiu «Un país de música: la indústria musical valenciana».

Així, ha explicat que el concepte de cultura és una de les realitats més complexes de la natura humana i s’analitza des de totes les ciències socials i humanes, no obstant, ha apuntat que l’estudi de la cultura des de l’economia permet fer intervencions des del punt de vista instrumental per a l’elaboració de polítiques. En aquest sentit, ha mostrat com es pot realitzar un model economètric que permet veure en quins casos interessa incidir més per a la seua millora.

Pel que fa a l’impacte de la cultura i els efectes multiplicadors que genera, Rausell ha destacat que «moltes vegades es fan esforços per calcular aquest impacte, com el percentatge del PIB que suposa, una dada que després no serveix per a generar repercussions reals en el futur del sector sinó que s’utilitza simplement com a eina de comunicació». En aquest sentit, també ha posat de relleu que encara que semble positiva una acció pels seus efectes multiplicadors, «l’existència d’un impacte econòmic no justifica l’acció per si mateixa perquè els fons es posen entre tots mentre que el valor afegit té un efecte distribuït que no recau en tots, per la qual cosa cal debatre sempre aquestes accions».

D’altra banda, Rausell ha afirmat que en cultura moltes vegades «es parla d’oïda» i es repeteixen frases que no són certes quan realment hi ha dades que poden mostrar com és la realitat. Per exemple ha assenyalat que «l’IVA no ha generat impactes de reducció de la despesa cultural, no hi ha hagut un efecte de substitució. Sí que hi ha un increment dels preus però l’evolució de la despesa se comporta com el conjunt general de la despesa. Tot i així sempre es diu que el problema principal de la cultura és l’IVA».

El professor també ha recalcat que el funcionament del mercat de la cultura és molt particular i complex perquè es donen situacions que no es troben en altres mercats como ara el fet d’estar disposat a pagar per fer cultura per raons expressives. Tot i així, ha desmentit la crítica que es fa de que no és possible mesurar tot en l’àmbit cultural. «Per la meua experiència com a investigador, fins el moment no he trobat mai res que siga important que no es puga contabilitzar» ha apuntat. En aquest sentit ha explicat que en els estudis es fan valoracions contingents, és a dir, hi ha tècniques per a extraure la valoració que la persona fa en euros d’un valor intangible.

Fotografies

Vídeo en diferents formats

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions