Experts i autoritats aposten per la rehabilitació per a reactivar el sector de l’edificació

09/06/2016 | SCP

•  castello-renovat Castello_Renovat_16DLL61_in

Inauguració de la jornada. | FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha celebrat la cinquena edició de «Castelló Renova’t», una jornada organitzada pel Col·legi d'Arquitectes de Castelló i la Fundació per a l'Eficiència Energètica (f2e) en la qual s'han abordat les noves ajudes econòmiques per a la rehabilitació en edificació donant a conèixer terminis i condicions, així com l'eficiència energètica i l'accessibilitat en aquest àmbit.

L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del rector de l’UJI, Vicent Climent; l’alcaldessa de Castelló i presidenta de la Fundació f2e, Amparo Marco; el president de la Diputació de Castelló, Javier Moliner; el president del Col·legi Territorial d’Arquitectes de Castelló, Jaume Prior, i el gerent de la f2e, Víctor J. Gaceta.

Climent ha destacat que «aquestes jornades contribueixen a una necessària reactivació del sector de l’edificació mitjançant el valor específic del coneixement, un valor amb el qual l’UJI ha contribuït durant 25 anys al desenvolupament del territori castellonenc» i que és «element clau de canvi, innovació i solució». Així, el rector ha afirmat que «la formació és fonamental per tal de fer front a qualsevol procés de rehabilitació d’edificacions i de replantejament de l’activitat edificadora». En aquesta línia, ha recordat que l’UJI imparteix el Grau en Arquitectura Tècnica i el Màster en Eficiència Energètica i Sostenibilitat i és un referent en les seues polítiques i pràctiques com a institució pública en aquest àmbit.

Per la seua part, l’alcaldessa de Castelló ha assenyalat que és necessària la col·laboració entre les administracions públiques per a renovar el parc d’habitatge i regenerar el sòl urbà de la província de Castelló. A més, ha explicat que des de l’Ajuntament s’ha posat en marxa una estratègia de 20 milions d’euros per a renovar la ciutat amb accions per a la reducció d’emissions de CO2, la rehabilitació d’espais urbans degradats, la diversificació del teixit productiu o l’aposta pels mitjans de transport alternatius, entre altres. Finalment, Marco ha destacat que cal apostar per la rehabilitació no sols pel compliment de la legalitat, sinó també per una qüestió econòmica. «El sector de la construcció no tornarà a ser com en el passat, però hem de donar-li una eixida i en aquests moments l’eixida és la rehabilitació de l’habitatge», ha afirmat.

Moliner ha assenyalat que «la boja carrera del consumisme energètic no es podia sostenir» i ha advocat per la reforma i una actuació des de l’eficiència energètica com a esquema intel·ligent de consum de territori i recursos. A més, ha recordat que a la província de Castelló més d’un 50% dels habitatges tenen més de 50 anys, però «aquest parc no és inservible i irrecuperable; es pot revertir la situació des d’una òptica sostenible».

Així, el president del Col·legi Territorial d’Arquitectes de Castelló ha apuntat que «la nostra obligació és donar a conèixer les ajudes per a la rehabilitació a tota la societat i intentar que aquesta acció es valore. Creiem que l’àmbit de la construcció i l’edificació passa per la rehabilitació», una idea que també ha compartit el gerent de la Fundació f2e, el qual també ha destacat els beneficis de la rehabilitació per a la societat i la seua contribució a la reactivació d’aquest sector.

La Fundació per a l'Eficiència Energètica de la Comunitat Valenciana, de la qual són patrons BP, l'Ajuntament de Castelló i la Universitat Jaume I, té com a objecte impulsar l'actuació en el camp de l'eficiència energètica a través de la formació, conscienciació social, suport al desenvolupament d'iniciatives empresarials i promoció de projectes d'innovació.